Grilliherkkuja turvallisesti

Teksti: Markku Juusola, lähde Suomen Palopäällystöliitto
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.06.2022

Grillillä voi valmistaa monia maukkaita kesäherkkuja. Kannattaa muistaa muutamia asioita, jotta grillaus on turvallista ja mukavaa puuhaa.

Grillejä on monenlaisia. Ne toimivat hiilillä, kaasulla tai sähköllä.

Hiiligrilli pysyy kauan kuumana.

Hiiligrillissä hiilten päälle kaadetaan sytytysnestettä. Sen pitää imeytyä hiiliin ainakin viisi minuuttia. Sitten se sytytetään tulitikuilla tai sähköisellä sytyttimellä.

Kun ruoka on valmis, laita grillin kansi kiinni. Anna hiilien palaa loppuun.

Kerää jäähtyneet hiilet ja tuhka esimerkiksi kannelliseen metalliastiaan. Jos kaadat tuhkat luontoon, niin varmista, että ne ovat varmasti jäähtyneet kunnolla.

Kertakäyttögrillin pohja kuumenee. Huolehdi, että pohja on irti alustasta.

Kertakäyttögrilli on kätevä muun muassa piknikillä. Varmista missä ja milloin saa grillata. Kertakäyttögrilliä ei saa käyttää, jos alueella on metsä- tai ruohikkopalovaara.

Kertakäyttögrillin pohja kuumenee. Huolehdi, että pohja on irti alustasta.

Kuumaa kertakäyttögrilliä ei saa laittaa roska-astiaan. Jäähtyminen voi kestää useita tunteja.

Kaasugrillin kuumuutta on helppo säätää kaasuhanasta.

Kaasugrillin kaasupullon letkun kunto on hyvä tarkistaa. Taita oranssi kaasuletku u-lenkin muotoon ja katso näkyykö ulkokaaressa halkeamia. Jos halkeamia ilmestyy, niin letku on vaihdettava. Tarkista vaihdon jälkeen liitosten tiiviys ja pitävyys.

Kaasupulloja ei saa varastoida kellarissa tai yhteisissä ullakkotiloissa.

Kaasupullon lämpötila ei saa nousta yli 50 asteen. Älä säilytä pulloa esimerkiksi aurinkoisella parvekkeella tai seinustalla.

Sulje kaasupullon venttiili aina käytön jälkeen.

Kuvassa maissi ja makkarat kypsyvät sähkögrillissä

Jos sinulla on sähkögrilli, tarkista, että sähköjohto on ehyt ja että grilli on muutenkin kunnossa.

Juttu on julkaistu Selkosanomissa kesäkuussa vuonna 2017.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)