Euroopan unionia tarvitaan

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 22.11.2017

Sirpa Pietikäinen on pitkän linjan poliitikko.

Pietikäinen pääsi kansanedustajaksi Suomen eduskuntaan vuonna 1983.

Vuodesta 2008 lähtien hän on toiminut europarlamentaarikkona eli meppinä. Pietikäinen on ehdolla myös vuoden 2019 eurovaaleissa.

Miksi olet europarlamentaarikko?

– Minulla on suuri tarve ratkaista maailman ongelmia ja tehdä jotakin hyvää. Minulla on sisäinen palo, joka vie eteenpäin politiikassa. Päätösten tekeminen europarlamentissa tuntuu mielekkäältä, koska suurimmat haasteet ovat täällä.

– Yritämme löytää ratkaisuja esimerkiksi ilmastonmuutoksen hallintaan, reiluihin työmarkkinoihin, sosiaaliseen oikeudenmukaisuuteen ja kilpailukyvyn parantamiseen ja taloudelliseen tasapuolisuuteen.

Mitä teet parlamentissa?

– Tapaan todella paljon ihmisiä. Sitä kutsutaan verkostoitumiseksi. Parlamentaarikon täytyy yrittää ymmärtää monelta kantilta se, kuinka asiat ovat. Istun paljon kokouksissa. On valiokuntia, täysistuntoja ja palavereita. Olen mukana erilaisissa ryhmissä, joihin kuuluu kansalaisjärjestöjen edustajia, virkamiehiä, tutkijoita.

Seuraavat europarlamenttivaalit järjestetään parin vuoden päästä. Millaisia vaaleja odotat?

– Tulossa on jännittävät vaalit. Vetoan kaikkiin lukijoihin, että he äänestäisivät vaaleissa. EU:sta on tehty ongelma, vaikka unioni on oikeasti ratkaisu.

– EU ei ole Suomea vastaan, vaikka unioni ei aina edusta Suomen etua. Suomi ei yksin kykene ratkaisemaan ongelmia, mutta yhdessä isossa ryhmässä se on mahdollista.

Huolestuttaako maailman tilanne sinua?

– Aivan varmasti. Sillä ei kuitenkaan mielestäni pidä pelotella ihmisiä. Asiat on kuitenkin syytä ottaa hyvin vakavasti.

– Ilmastonmuutos, luonnonvarojen ylikäyttö ja pakolaisuus liittyvät kaikki toisiinsa. Eniten minua kuitenkin huolestuttaa ääriliikkeiden ja nationalismin nousu. Meidän täytyy elää ihmisiksi, jos haluamme säilyttää hyvinvointimme. EU:hun kuuluu maita, jotka eivät kunnioita perusihmisoikeuksia.

Mitä jokainen voi tehdä ympäristön hyväksi?

– Ruoka, liikenne, asuminen ja politiikka ovat tärkeitä. Suosi lähiruokaa, luomua, kalaa ja kasviksia. Kävele tai pyöräile, suosi joukkoliikennettä. Yritä vähentää turhaa sähkönkäyttöä. Mieti myös, ketä äänestät ja vaadi vastauksia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)