Euroopan on pakko muuttua

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 03.12.2013

Kansa tuntee Mitro Revon Isä Mitrona. Repo on ortodoksinen pappi ja Euroopan parlamentin jäsen eli meppi. Repo on huolissaan Euroopan äärilikkeiden noususta.

Europoliitikko Mitro Repo vaatii Euroopan asukkailta yhteiskunnallista vastuuta. Repo muistuttaa, että ainoastaan työ voi pelastaa maailman talouden.

Mitro Repo valittiin europarlamenttiin vuonna 2009. Sitä ennen hän toimi Helsingin ortodoksisen kirkon pappina. Nyt Repo on uudelleen ehdolla Euroopan parlamentin vaaleissa ensi toukokuussa.

Mitkä asiat ovat tärkeimpiä juuri nyt Suomessa ja Euroopassa?

– Unionin vaalit ensi toukokuussa ovat hyvin tärkeät. Perinteinen jako oikeistoon ja vasemmistoon on käytännössä menettänyt merkityksensä. Tilalle on tullut euro- myönteisyys ja eurokielteisyys. Osa ihmisistä suhtautuu Euroopan unioniin myönteisesti ja osa taas kielteisesti. Tällä hetkellä Euroopan Unionin tilanne on vakava. Euroopan unioni on mielestäni niin hieno aikaansaannos, että sitä ei pitäisi tuhota keskeneräisenä. Unioni ansaitsee arvostelua, mutta sitä voidaan kehittää rakentavasti. Unionin ongelmat johtuvat siitä, että jäsenmaat eivät pidä kiinni yhteisistä sopimuksista. Sopimukset täytyy saada sitoviksi.

Luuletko, että Euroopan jatkuva taloudellinen kriisi on vienyt kansalaisten luottamuksen?

– Kaikki jatkuvat vaikeudet ovat vieneet aivan varmasti EU:n uskottavuutta. Ongelmiin ei ole ehkä puututtu tarpeeksi nopeasti. Ymmärrän kansalaisten tunteen, että heidät on petetty. Jatkuvasti on luvattu, että erilaisissa huippukokouksissa asiat saadaan ratkaistua. Mutta niin ei ole käynyt. Kreikasta tulee ensi tammikuussa unionin puheenjohtajamaa. Se voi kärjistää tilannetta. Luultavasti EU:n on myönnettävä Kreikalle vielä lisää rahaa eli kolmas tukipaketti.

Euroopassa on valtava työttömyys. Varsinkin nuorten työttömyys on kasvanut. Oletko huolestunut tästä kehityksestä?

– Kreikassa, Espanjassa ja Portugalissa yli puolet nuorista on työttömänä. Nuorten tulevaisuuden näkymät ovat lohduttomat. Työttömyys tuo mukanaan myös syrjäytymistä. Se voi myös aiheuttaa erilaisten ääriliikkeiden nousua. EU:n pitää löytää ratkaisuja näihin herkkiin asioihin.

Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä poliitikkona?

– Inhimillisyys ja ihmisläheisyys ovat minulle tärkeitä asioita. Toimin EU:ssa sisämarkkina- valiokunnassa. EU:n tulevaisuus on kiinni siitä, saadaanko talous EU:n sisäisillä markkoilla toimimaan. Kun talous toimii, voidaan hoitaa muut ongelmat.

Olet ortodoksipappi. Oletko ollut syntymästäsi saakka uskossa?

– Olen saanut uskoni syntymälahjana eli olen aina ollut uskossa. Minulle usko tarkoittaa kiitollisuutta suojeluksesta ja varjeluksesta.

– Olen rakentanut vanhan itäkarjalaisen rukoushuoneen eli tsasounan. Veistin rakennuksen pyöröhirret itse omin käsin. Rukoushuone on kunnianosoitus omille juurilleni ja vanhemmilleni, jotka tulevat Karjalan raja-alueelta. Vanhemmillani oli 13 lasta. Lapsuudenkodissani riitti siis vilinää ja vilskettä. Se ehkä selittää osaksi, miksi minä olen jäänyt perheettömäksi.

2 kommenttia artikkeliin ”Euroopan on pakko muuttua”

  1. Hieno ja ytimekas kirjoitus.Kiitosmhiejosta haastattelusta. Uskon, etta jokainen pohtii EU:n tulevaisuutta edes jonkin verran ja tulevaisuus pelottaa juuri suurten nuorisotyottomyyden ja talouden osalta. Mietin vain, etta kuinka pitkaan Suomen talous kestaa naita tukipaketteja ja ylipaataan jaksaampitaa ylla jo aikaisemmin saavuttamaamme hyvinvointiyhteiskunnan imagoa. Edes ns.tavalliset tyossakayvat ihmiset eivat enaa tahdo parjata taloudellisesti tassa omassa rakkaassa Suomen maassa. Miten sitten tulevat sukupolvet…Varjelusta ja suojelusta kylla tarvitaan ja asenteiden muutosta yhteisollisempaan ja ihmislaheisempaan suuntaan….God bless!

    Vastaa
  2. Rukoushuone on kunnianosoitus omille juurilleni ja vanhemmilleni, jotka tulevat Karjalan raja-alueelta. Todistat, että olet uskova ja hyvä ihminen. Uskon, että työsi saa jatkoa.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)