Petrus Kurppa kaulii piparkakkutaikinaa. Kun taikina on riittävän ohutta, hän painelee sen peukaloillaan puiseen kuviomuottiin. Muottiin on kaiverrettu riikinkukon kuva. Kun muotti käännetään ylösalaisin, riikinkukon kuva siirtyy taikinaan.
Piparkakkumestari leikkaa taikinasta pois ylimääräiset reunat. Riikinkukko-piparin voi nyt laittaa uuniin.
Petrus valmistaa piparkakkuja vanhan ajan tyyliin. Valokuvaajan pyynnöstä hän on myös pukeutunut kaapuun kuten entisaikojen piparkakkumestarit.
– Piparkakut keksittiin keskiajalla. Sitä ennen valmistettiin erilaisia mausteleipiä ja hunajaleipiä, mutta niitä ei vielä voi sanoa piparkakuiksi, hän kertoo.
Ennen piparkakkuihin oli varaa vain rikkailla. Niissä käytettiin kallisarvoisia Kiinasta ja Intiasta tuotuja mausteita: pippuria, kardemummaa, kanelia ja inkivääriä.
Piparkakut olivat myös isoja ja koristeellisia. Ne laitettiin taloissa näyttävästi esille. Piparkakkuja valmistettiin silloinkin jouluna, mutta myös esimerkiksi pääsiäisenä. Niitä valmistettiin myös erilaisiin juhliin ja annettiin lahjaksi.
