Bettina vaihtaa sujuvasti kieltä

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Yle
Uutinen julkaistu: 07.05.2013

Bettina Sågbom puhuu uudessa ohjelmassaan kolmea kieltä: ruotsia, suomea ja englantia. Kieli ei enää rajoita ohjelman vieraiden valintaa.

Uuden keskusteluohjelman nimi on ytimekkäästi Bettina. Bettina Sågbom juonsi edellistä Bettina S -nimistä keskusteluohjelmaa televisiossa ruotsiksi.

Miksi haluat puhua monella eri kielellä televisio-ohjelmassasi?

– Olen halunnut tehdä tällaisen ohjelman jo kauan, mutta aikaisemmin se ei ollut mahdollista. Meillä oli tiukat säännöt Yleisradiossa. Minun piti puhua ruotsia, koska ohjelmani näytetään Ylen ruotsinkielisellä Yle Fem -kanavalla. Nyt säännöt ovat muuttuneet. Kaikilla kanavilla pyritään tekemään enemmän yhteistyötä ja käyttämään monia eri kieliä. Minusta on mukavaa, että voin käyttää montaa eri kieltä. Silloin voin valita haastatteluun paljon useampia ihmisiä.

Katsovatko ohjelmaasi enemmän suomen- vai ruotsinkieliset?

– Yhä enemmistö katsojista on suomenkielisiä. Valitettavasti nykyään katsojia on kuitenkin vähemmän kuin silloin, kun ohjelmaani lähetettiin Ylen 1 tai 2 -kanavilla. Minusta oli huono idea siirtää kaikki ruotsinkieliset ohjelmat omalle kanavalle. Monet suomen- kieliset eivät koskaan katso Yle Fem -kanavaa.

Aloitit urasi uutistoimittajana. Kuinka päädyit keskusteluohjelman juontajaksi?

– Oikeastaan en ole tehnyt kovinkaan paljon uutis- toimittajan työtä. Hain ja sain paikan aamuohjelman juontajana uudella Radio X3M -kanavalla. Se oli stressaava, mutta mukava työpaikka. Tein myös keskusteluohjelmaa Stefan Randströmin kanssa 2000-luvun alussa. Sen jälkeen olen jatkanut itsekseni. En ole oikeastaan kovin paljon suunnitellut, minkälaista työtä haluaisin tehdä.

Saatko apua vaatteiden valinnassa ja meikissä vai vastaatko niistäkin itse?

– Niihin saan apua ja siitä olen kiitollinen. Minulla on puvustaja, johon luotan. Hän valitsee esiintymisvaatteeni. Kenkämaku meillä on kyllä erilainen. Hänen mielestään minun pitäisi käyttää korkokenkiä, mutta itse en halua. En oikein osaa kävellä korkeilla koroilla.

Kerro lopuksi jotakin sellaista itsestäsi, mitä katsojat eivät vielä tiedä.

– Olen ulkoilmaihminen, ja viihdyn parhaiten itsekseni tai koirieni kanssa. Erityisen paljon pidän sienien poimimisesta. Espoossa on mielettömästi suppilovahveroita. Olen niihin aivan ihastunut. Poikani ovat jo aivan kyllästyneitä sieniruokiin!

Bettina Yle Fem -kanavalla maanantaisin klo 21

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)