Halusitko jo lapsena olla toimittaja?
– Kyllä, se oli unelmani hyvin aikaisin. Kun korkeakoulussa oli työharjoittelu, hain töitä Yleltä, jotta saisin tutustua toimittajan työhän.
Alussa teit paljon töitä musiikkiohjelmissa. Keitä muusikkoja on ollut parasta haastatella?
– Vaikea sanoa, koska heitä on ollut niin monta. Red Hot Chili Peppersin haastatteleminen oli kiinnostava kokemus. He olivat hankalia, mutta lopputulos oli kuitenkin hyvä.
Olet tehnyt töitä myös tv-uutisissa. Onko se rankka työ?
– Se on aika stressaava työ. Uutistoimittajan täytyy usein perehtyä suuriin ja sekaviin tapahtumiin. Asioista pitää kertoa selkeästi, jotta katsojat ymmärtävät, mikä on tärkeää. Uutiset myös liittyvät usein onnettomuuksiin ja surullisiin tapahtumiin. Se tekee työstä rankkaa. Lisäksi uutisista pitäisi mieluiten kertoa ihmisille heti. Siksi toimittajilla on aina vähän kiire.
Teet töitä myös juontajana. Mitä juontajan työhön kuuluu?
– Olen juontanut monia erilaisia tv-ohjelmia, tapahtumia ja seminaareja. Juontajan tehtävä on viedä ohjelmaa eteenpäin. Ensin toivotan katsojat ja vieraat tervetulleiksi. Kerron, mitä ohjelma tai tapahtuma käsittelee ja ketkä siinä esiintyvät. Joskus myös haastattelen ihmisiä. Lopuksi kiitän kaikkia osallistujia.
– Valmistaudun tutustumalla huolellisesti aiheeseen, esimerkiksi lukemalla lehtiartikkeleita. Sitten kirjoitan käsikirjoituksen. Usein ohjelman aikana tapahtuu yllätyksiä, jolloin täytyy nopeasti keksiä jokin ratkaisu. Yllättävät tilanteet ovat minusta hauskoja.
Teetkö töitä ruotsiksi vai puhutko lähinnä suomea töissä?
– Puhun töissä lähinnä suomea tai englantia. Jopa ruotsinkielisten vieraiden kanssa puhumme yleensä englantia. Se on harmi, puhuisin mieluiten äidinkieltäni ruotsia.
Olet myös kilpaillut painonnostossa. Voitit EM-kultaa Puolassa syksyllä 2022, onnittelut! Mikä lajissa kiinnostaa ja kuinka paljon treenaat?
– Aloin treenata painonnostoa, kun täytin 52 vuotta. Lihakset tulevat heikommiksi, kun ikää tulee lisää. Lihaksia voi auttaa pysymään vahvoina pidempään, jos niitä treenaa aktiivisesti. Voimaharjoittelun voi aloittaa minkä ikäisenä tahansa. Treenaan painonnostoa kaksi kertaa viikossa.
Mitkä muut urheilulajit ovat suosikkejasi?
– Olen aina liikkunut aktiivisesti. Ensin harrastin juoksua. Sitten aloitin kestävyysjuoksun ja triathlonin, johon kuuluu uintia, pyöräilyä ja juoksua. Olen myös tanssinut ja treenannut kahvakuulalla. Pidän kaikista urheilulajeista, erityisesti silloin, jos niissä voi oppia jotain uutta.
Oletko ankara itsellesi?
– En ole ankara itselleni, kun kyse on liikunnasta. Liikunnassa minulle on tärkeää pitää huolta itsestäni henkisesti ja fyysisesti. Työssäni olen kuitenkin usein kriittinen itseäni kohtaan.
Mitä unelmia ja suunnitelmia sinulla on?
– Olen melko tyytyväinen kaikkeen, mitä tapahtuu juuri nyt. Yritän elää tässä hetkessä. Unelmoin kuitenkin siitä, että voisin keskittyä enemmän kirjoittamiseen, koska opiskelin kirjallisuutta yliopistossa.
Onko mukavaa olla julkisuuden henkilö?
– Julkisuus vaikuttaa nykyään harvoin elämääni. Joskus ihmiset tunnistavat minut kadulla tai kaupoissa, mutta se on yleensä aina mukavaa. Kun tein töitä televisiossa, sain paljon viestejä katsojilta. Suurin osa viesteistä oli mukavia, mutta osa niistä oli myös asiattomia tai ilkeitä. Sosiaalisessa mediassa palaute on ikävämpää. On vaikea ymmärtää, miksi ihmisten täytyy olla niin ilkeitä toisilleen.
Teet hyvin monia eri asioita – kuinka ehdit kaiken?
– Kun olen innostunut jostain asiasta, järjestän sille aikaa. Olen kiinnostunut aika monista eri asioista. Otan yhden asian kerrallaan.
Kuka?
Baba Lybeck
Ikä: 56 vuotta
Asuinpaikka: Helsinki
Syntymäpaikka: Parainen
Perhe: Mies ja kaksi aikuista lasta
Ammatti: Toimittaja, tuottaja ja juontaja
Harrastukset: Kirjallisuus ja lukeminen. Kaikki, mihin liittyy meri tai urheilu.
Lempiruoka: Kaikki!
Minulle tärkeää elämässä: Perheeni