Olemme naantalilaisella autokorjaamolla Autohuolto Tammisella. Jukka Tamminen nostaa hallinosturin avulla Smart-auton ylös lattialta.
Hän irrottaa auton vasemman eturenkaan. Seuraavaksi hän tarkistaa auton jarrupalat.
– Jarrupalojen on oltava kunnossa, jotta auto pysähtyy hyvin jarrutuksessa, Jukka kertoo.
Oikeastaan Jukka Tammisen ura alkoi jo teini-ikäisenä.
– Minulla oli maalla oma rikkinäinen auto, kuplavolkkari. Näpertelin sen kanssa kaikki kesät ja opettelin, miten autot oikein toimivat. Aina välillä sain volkkarin kuntoon pariksi tunniksi, Jukka naurahtaa.
Autojen korjaaminen on muuttunut vuosien kuluessa.
– Suurin muutos on se, että autoissa on nykyään niin paljon tietokoneita.
Tärkein työvälineeni ei ole enää jakoavain vaan laite, jonka avulla luetaan tietokoneiden vikakoodeja.
Koodi paljastaa, mikä autossa on vikana. Ongelmana on kuitenkin, että tietoihin ei voi aina luottaa. Vian etsiminen voi olla hyvin monimutkaista.
– Tavallinen autoilija ei enää yleensä pysty itse korjaamaan nykyaikaista autoa, jossa on tietokoneita. Se on tuotava korjaamoon. Korjaajienkin pitää opiskella jatkuvasti uusia asioita. Autoihin tulee koko ajan lisää hienoa tietokonetekniikkaa, Jukka kertoo.
Autokorjaamolle tuodaan autoja paitsi korjaukseen, myös huoltoon.
– Autoa on tärkeää huoltaa säännöllisesti. Niin voidaan ehkäistä vikoja ja varmistaa, että auto toimii kunnolla.
Auton määräaikaishuollossa voidaan vaihtaa vaikkapa auton öljyt, öljysuodatin ja sytytystulpat. Huollossa tarkastetaan myös monia muita asioita.
Mikä Jukan mielestä autokorjaajan työssä on parasta?
– Parasta on onnistuminen. On hienoa huomata, että kun työ valmistuu, niin asiakas on yleensä tyytyväinen.
On kyllä kätevä, että koodi paljastaa mikä autossa on vikana, mutta jos tietoihin ei aina voi luottaa. Varmasti on monimutkaista. Pitäisi oma auto viedä huoltoon.
Itsekin pitäisi huoltaa suodattimet autossani täällä Iisalmessa. Maaseudulla auto on niin tärkeä väline, että sen kunnossapito on kyllä ehdotonata. Jännä, miten nykyään autoissa tuo tietokone on yleensä se mitä huolletaan, siinä pitää huoltomiehenkin koko ajan päivittää tietotaitoaan.
Hyvä kirjoitus auton huollon tärkeydestä. Omakin autoni odottaa korjaamokäyntiä täällä Hämeenlinnan suunnalla. Ei siinä onneksi ole isompia vikoja, mutta ainakin jarrupalat täytyy laittaa vaihtoon ennen talven tuloa.
Auton huolto on kyllä tärkeä osa auton omistamista. Omassa autossa täällä Kajaanissa alkaa öljynsuodattimet olla huollon tarpeessa. Puolisoni tykkää laitella paljon autoja, mutta se ei häneltä onnistu.