Suomen kielen alkeiskurssin opiskelijat kerääntyvät vähitellen luokkahuoneeseen. Opettaja Heini Jyräkoski aloittaa tunnin. Tänään harjoitellaan numeroita, tervehdyksiä ja uusia sanoja.
– Ihmisillä on eri syitä opiskella suomea, Heini Jyräkoski kertoo.
– Monella on suomalainen puoliso. Jonkun vanhemmat ovat suomalaisia. Ja joitakin suomen kieli kiinnostaa ihan muuten vain.
Heinin opiskelija Belinda Vela aikoo muuttaa Suomeen.
–Minun vanhempani ovat suomalaisia. He muuttivat tänne Australiaan ennen kuin minä synnyin. Minulla on Suomen kansalaisuus. Aion muuttaa Suomeen perheeni kanssa ensi kesänä. Lapsena ymmärsin suomea, mutta olen unohtanut melkein kaiken, Belinda kertoo.
– Suomessa on erinomainen koulu. Minun lapseni ovat nyt 6-ja 8-vuotiaita. Toivon, että he voivat käydä suomalaisen koulun. Myös aviomieheni haluaa muuttaa Suomeen, vaikka hänellä ei ole suomalaisia juuria, Belinda Vela jatkaa.
Myös Arturo Santana haluaa muuttaa Suomeen. Hän on kotoisin Meksikosta ja on asunut Australiassa kahdeksan vuotta.
– Suomessa on maailman kauneimmat naiset, Arturo naurattaa kavereitaan.
– No, oikea syy on se, että poikani asuu Virossa. Haluan asua lähellä häntä. Luulen, että Suomesta on helpompi löytää töitä kuin Virosta, Arturo kertoo.
Carmel McGrathilla on suomalainen ystävä.
– Kun olin 12-vuotias, löysin suomalaisen kirjeenvaihtokaverin. Olen kirjoittanut hänen kanssaan siitä alkaen. Olemme yhä ystäviä.
Carmel on käynyt Suomessa monta kertaa. Hän on nähnyt talven ja revontulet, mutta yksi puuttuu:
– En ole nähnyt vielä Suomen kesää. Matkustan Suomeen vuoden päästä kesällä. Silloin haluan puhua suomea. Siksi olen tällä kurssilla, Carmel McGrath kertoo.
Carmel ihailee suomalaista tasa-arvoa.
– Suomessa naista arvostetaan hänen aivojensa takia eikä ulkonäön tähden. Minusta se on hienoa.
Yksi asia on vielä pakko kysyä ennen kuin opiskelijat lähtevät Brisbanen lämpimään syysiltaan: Mikä suomen kielessä on vaikeaa?
– Jotkut äänteet kuten yyyyöööö, Arturo nauraa ja yrittää sanoa ”yö”.
