HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Apteekki ennen ja nyt – Selkosanomat

Apteekki ennen ja nyt

Teksti: Maria Östelund
Kuva: Sofia Santanen
Uutinen julkaistu: 24.10.2025

Kirsi Pietilä on apteekkari. Hänellä on oma apteekki Riihimäellä. Pietilä on nähnyt, kuinka työ apteekissa on muuttunut 35 vuodessa.

Apteekit näyttivät tyylikkäiltä 1800-luvulla. Kuva on Turun apteekkimuseosta. Kuva Ville Mäkilä / Turun kaupunginmuseo

Kirsi Pietilä on kotoisin Lohjalta. Hän opiskeli farmasiaa eli apteekkialaa ja valmistui proviisoriksi vuonna 1990. Pietilä jatkoi opintoja ja väitteli tohtoriksi vuonna 1998.

Pietilä avasi ensimmäisen oman apteekin Helsingin Malmille vuonna 2006. Vuonna 2020 hän aloitti apteekkarina Riihimäellä. Apteekin nimi on Aurinko Apteekki. Se on 140 vuotta vanha apteekki.

Apteekkien toiminnalle on Suomessa säännöt. Viranomaiset päättävät, kuinka monta apteekkia eri alueilla täytyy olla.

Apteekin tehtävä on pitää huolta lääkkeistä ja myydä lääkkeitä tietyllä alueella.

Apteekit ovat erikokoisia. Osalla apteekeista ei ole kaikkia lääkkeitä hyllyssä. Pienillä apteekeilla on sopimus lääkeyrityksen kanssa. Lääkeyritys voi tuoda apteekkiin tärkeitä lääkkeitä yhdessä päivässä.

Joskus lääke voi loppua koko maasta. Lääkkeiden loppuminen on tavallisempaa kuin aikaisemmin. Kirsi Pietilä kuitenkin sanoo, että apteekkialalla on aina ollut samanlaisia ongelmia.

– Aikaisemmin saattoi olla vaikeaa saada jotain tärkeää ainesosaa, josta valmistettiin lääkettä.

Tehtaat valmistavat lääkkeitä

– Me emme enää valmista lääkkeitä apteekissa itse.

Suurin osa lääkkeistä tulee valmiina kapseleina tehtaalta. Osa lääkkeistä tulee yliopiston apteekeista. Yliopiston apteekeissa osa lääkkeistä tehdään edelleen itse. Pietilä valmisti paljon lääkkeitä, kun hän oli nuori farmaseutti.

– Valmistimme myös erikoisia lääkkeitä, esimerkiksi potenssilääkettä. Valmistimme sitä espanjankärpäsistä. Sitä käytettiin ennen Viagraa.

Pietilä on valmistanut myös korvatippoja, joissa on kokaiinia.

– Kokaiini on hyvä puudutusaine. Valmistimme kokaiinista silmätippoja vielä 80-luvulla. Enää kokaiinia ei käytetä lääkkeiden valmistamisessa.

Ihmiset sanovat, että apteekeissa on paljon myrkkyjä. Pitääkö se paikkaansa?

– Ennen myrkkyjä oli apteekeissa enemmän. Niitä tarvittiin lääkkeiden valmistamiseen.

– Monien lääkkeiden ainesosat ovat myrkyllisiä silloin, jos niitä saa liikaa. Siksi on tärkeää noudattaa lääkärin ohjeita. Lääkkeitä ei saa ottaa enempää kuin lääkäri on määrännyt, kertoo Pietilä.

Apteekki antaa neuvoja

Apteekit ovat saaneet myös uusia tehtäviä. Nykyään apteekit neuvovat, kuinka lääkkeet toimivat ja mitä lääkkeitä kannattaa ostaa.

Myös farmaseutin koulutus on muuttunut. Farmaseutit eivät opiskele enää yhtä paljon lääkkeiden valmistamista. Sen sijaan farmaseuttien pitää tietää, miten lääkkeet vaikuttavat.

Nykyään apteekit antavat myös yleisiä ohjeita siitä, miten erilaisia vaivoja hoidetaan.

Kysyvätkö ihmiset usein neuvoja apteekista?

– Kyllä, koska lääkäriin pääsy on vaikeaa. Ihmiset kertovat myös vaivoistaan. Meillä apteekissa on tietoa. Me autamme niin hyvin kuin voimme. Usein joudumme kuitenkin sanomaan, että asiakkaan pitää mennä lääkäriin.

Ihmiset kysyvät usein myös haavoista ja silmätulehduksista, kertoo Pietilä. Apteekit antavat myös erilaisia pistoksia, kuten rokotuksia ja suonensisäisiä lääkkeitä.

Pistosten antaminen edellyttää erillistä koulutusta. Siksi vain osa farmaseuteista saa antaa pistoksia. Kirsi Pietilän apteekissa Riihimäellä yhdellä työntekijällä on sairaanhoitajan koulutus, ja hän voi antaa pistoksia.

Nykyajan apteekeissa robotit hakevat lääkkeitä varastosta. Robotti näkyy kuvassa keskellä. Kuva Riihimäen 1. apteekin arkisto

Voiko apteekkari rikastua?

Usein ajatellaan, että apteekkarit ovat rikkaita. Pietilä on eri mieltä.

– Kesti 10 vuotta ennen kuin sain kaikki lainat maksettua. En usko, että tällä alalla kovin helposti rikastuu tänä päivänä. Ennen tilanne oli erilainen.

Pietilä kertoo, että apteekkari ei saa myöskään itse päättää lääkkeiden hintoja.

Paljon uusia lääkkeitä

Tulevaisuudessa lääkkeitä saatetaan myydä myös ruokakaupassa. Mitä mieltä olet siitä?

– Minusta se on huono idea. Monet lääkkeet ovat vaarallisia, jos niitä ottaa liikaa. Kirsi Pietilä kertoo, että myyntiin on tullut paljon uusia lääkkeitä, esimerkiksi diabeteksen hoitoon. Myös lihavuuteen on uusia lääkkeitä. Lihavuuslääkkeet tulivat myyntiin pari vuotta sitten. Myös verenohennukseen on saatu uusia lääkkeitä.

– Aiemmin verenohennukseen käytettiin yleensä Marevan-lääkettä. Lääkkeessä oli samaa ainetta kuin rotanmyrkyssä. Sitä ei käytetä enää veren ohentamiseen, Pietilä kertoo.

– Särkylääkkeitä myydään ehkä eniten. Parasetamolia myydään kyllä paljon.

Kirsi Pietilä työskentelee apteekkarina Riihimäellä. Kuva Riihimäen 1. apteekin arkisto

Apteekki

Sana apteekki tulee kreikankielisestä sanasta apotheké. Sana tarkoitti kreikan kielessä varastoa. Roomalaiset ottivat käyttöön kreikankielisen sanan, josta tuli latinan sana apotheca. Latinassa sana tarkoitti alunperin huonetta, jossa säilytetään viiniä. Keskiajalla apteekista tuli paikka, jossa valmistettiin ja myytiin lääkkeitä.

Apteekin symboli on käärme ja malja. Symboli on peräisin kreikkalaisesta mytologiasta eli jumaltaruista. Terveyden jumalan nimi on jumaltaruissa Hygiea. Hygiea antoi käärmeen juoda maljasta. Hygiea-jumalan malja on myös lääkitsemisen, hygienian ja terveyden symboli.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)