Opetusneuvos Sirkka-Liisa Kärki Opetushallituksesta löytää ammattikoulujen menestykselle useita selityksiä.
Tiedottaminen on onnistunut hyvin. Oppilaitokset ja Opetushallitus ovat kertoneet erilaisten kampanjoiden avulla, että opiskelu ammattikouluissa on monipuolista.
Opiskelija voi nykyään myös pyrkiä esimerkiksi yliopistoon ammattikoulututkinnon jälkeen.
– Ajankohtaiset esimerkit vaikuttavat myös. Television kokki-, rakennus- ja sisustusohjelmat ovat kasvattaneet näiden ammattien suosiota. Niistä saa myös tietoa ammateista, Kärki sanoo.
Suomalaiset menestyvät usein hyvin ammattitaitokilpailuissa. Kun kilpailut saavat julkisuutta, kyseinen ammatti tulee tutuksi.
Muutama vuosi sitten putkiasentajakoulutuksen suosio kasvoi nopeasti, kun suomalainen opiskelija menestyi kansainvälisessä putkiasennuskilpailussa.
Syynä suosioon on myös se, että nuoret haluavat tehdä työtä käsillään. Nuoret myös haluavat hankkia nopeasti ammatin.
Automaatio ja robotit vähentävät ihmistyön tarvetta. Esimerkiksi autot ja muut liikennevälineet liikkuvat tulevaisuudessa yhä useammin tietokoneen ohjauksessa.
Monilla aloilla robotti ei voi kuitenkaan kokonaan korvata ihmistä. Esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla tarvitaan oikeita ihmisiä.
Entä kuka uskaltaa mennä parturiin, jossa robotti käyttää saksia?
– Robotit ja teknologia vaikuttavat myös hoitotöihin, Sirkka-Liisa Kärki muistuttaa.
Esimerkiksi hyvinvointiteknologia on tulevaisuuden ala.
Se tarkoittaa esimerkiksi vanhusten hoitamiseen ja hyvinvointiin liittyvien apuvälineiden käyttöä ja huoltoa.
Suurin osa ammattitutkinnoista säilyy, mutta ammatit ja tutkinnot muuttuvat. Ammattien työnkuvat laajenevat.
Opinnoissa on yhä enemmän valinnan mahdollisuuksia. Ammattikoulun opiskelijat hankkivat tietyn alan perusosaamisen. He valitsevat sitten muita kursseja, joiden avulla he erikoistuvat moniin asioihin ammattialan sisällä.
Missä ammateissa ja millä aloilla riittää töitä tulevaisuudessakin?
– Uutta työvoimaa tarvitaan eniten sosiaali- ja terveysalan ammateissa, kertoo opetusneuvos Samuli Leveälahti Opetushallituksesta.
Erityisesti lähihoitajia tarvitaan paljon kymmenen vuoden päästä, kun suuret ikäluokat vanhenevat. Lähihoitajia koulutetaan jo paljon, mutta heistä on pula, koska monet vaihtavat muihin töihin. Lähihoitajan palkka on pieni, ja työolot voivat olla epämukavia.
Monet ammatit muuttuvat vauhdilla. Esimerkiksi verkkokauppa laajenee koko ajan.
Tavarat lähetetään varastosta suoraan ostajille. Myyjän pitää tällöin tehdä myös varastonhoitajan työtä.
– Ammattien ja tutkintojen välillä ei enää ole niin suoraa yhteyttä kuin aiemmin. Ammattien rajat hämärtyvät ja täsmälliset ammattikuvat laajenevat. Työntekijöiden pitää sopeutua muutoksiin. Ammatti saattaa vaihtua monta kertaa työuran aikana, Samuli Leveälahti sanoo.
