Myös muissa yli 10 000 asukkaan taajamissa biojäte täytyy kerätä erikseen muusta jätteestä.
Aiemmin biojätteen kerääminen on ollut suositeltavaa, ja monissa kerros- ja rivitaloissa on ollutkin jo pitkään yhteinen astia biojätteelle.
Biojätteen keräämisellä vähennetään sekajätettä
Biojätteen keräämisen tarkoituksena on vähentää sekajätettä ja torjua ilmastonmuutosta. Biojätteestä saadaan kotimaista energiaa.
Moni omakotiasukas on huolehtinut biojätteistä kompostoimalla ne omassa kompostorissa. Jos omaa kompostoria ei ole, heinäkuun alusta omakotitalojen asukkaat voivat tilata biojätteelle astian ja säännöllisen kuljetuksen.
Oman kompostorin käytöstä täytyy tehdä ilmoitus paikalliselle ympäristöasioista vastaavalle. Pääkaupunkiseudulla ilmoituksen voi tehdä netissä www.hsy.fi.
Mikä on biojätettä?
Biojätettä on lähes kaikki sellainen jäte, joka on luonnosta peräisin. Kahvinporot, perunankuoret, kananmunan kuoret ja ruuantähteet ovat biojätettä. Lemmikkien jätökset eivät kuitenkaan kuulu bioastiaan tai kompostoriin.
Kompostorin valinta
Hyvä kompostori on tiivis. Sen pohjassa tulisi olla verkko, joka estää esimerkiksi hiirien ja rottien pääsyn kompostoriin.
Biojätteen lajittelu ja kompostorin hoito vaativat jonkin verran aikaa. Kompostorin hoitamisesta voi myös tulla hauska harrastus. Ohjeita kompostointiin löytyy netistä ja puutarha-alan kirjoista.
Ajan kuluessa omasta kompostorista voi saada muhevaa multaa huone- ja puutarhakasveille.
Lisätietoa uusista määräyksistä ja kompostoinnista löytyy esimerkiksi Helsingin seudun ympäristöpalvelujen sivulta www.hsy.fi.

Biojätteen erilliskeräys on nyt pakollista yli 10 000 asukkaan taajamissa.
Tavoitteena on vähentää sekajätettä ja torjua ilmastonmuutosta.
Omakotiasukas voi kompostoida biojätteet itse tai tilata keräysastian.
Kompostoinnista täytyy tehdä ilmoitus viranomaiselle.
Biojäte on luonnosta peräisin, kuten ruuantähteet ja kahvinporot.
Kompostorin tulee olla tiivis ja suojattu eläimiltä.