Liiku metsässä turvallisesti Arki 15.08.2022 Kuuntele uutinen Liiku metsässä turvallisesti Monet ihmiset tykkäävät liikkua metsässä. Metsässä voi poimia mustikoita, puolukoita ja sieniä. Valmistaudu hyvin, sillä metsässä voi myös eksyä. Kerro kaverillesi, mihin olet menossa ja milloin tulet takaisin kotiin. Pakkaa reppuun vesipullo ja eväät. Pakkaa mukaan myös puhelin ja varmista, että akku on ladattu ja täynnä. On … Lue lisää artikkelista
Kissa tarvitsee kodin ja hoivaa Arki 28.07.2022 Kuuntele uutinen Kissa tarvitsee kodin ja hoivaa Kissa on lemmikkieläin, joka tarvitsee kodin ihmisen luona. Kissa tarvitsee rakastavan ihmisen, joka antaa ruokaa ja pitää siitä huolta. Jos kissa on sairas, se täytyy viedä eläinlääkäriin. Suomessa on myös kodittomia kissoja. Joskus ihmiset ihastuvat ja ottavat suloisen kissanpennun mutta myöhemmin saattavat hylätä aikuisen kissan. … Lue lisää artikkelista
Maija Karala tietää paljon dinosauruksista Arki 09.06.2022 Kuuntele uutinen Maija Karala tietää paljon dinosauruksista Maija Karala on kirjoittanut kirjan dinosauruksista. Kirjassa kerrotaan myös maapallon esihistoriasta eli aikakaudesta, jolloin dinosaurukset elivät. Maija Karalan mielestä ihmisen on hyvä tietää menneisyydestä. Kun tuntee maapallon historiaa, voi ymmärtää paremmin luontoa ja eläimiä nyt. Jos maapallon historia ja dinosaurukset kiinnostavat paljon, siitä voi tulla … Lue lisää artikkelista
Kävely tekee ihmiselle hyvää Arki 20.05.2022 Kuuntele uutinen Kävely tekee ihmiselle hyvää Kävely tekee hyvää ihmisen terveydelle. Sydän, aivot ja lihakset hyötyvät kävelystä. Kävelyn avulla voi parantaa unta ja nukkumista ja pudottaa painoa. Siksi kannattaa mieluummin kävellä portaat eikä käyttää hissiä ja mennä kävellen eikä bussilla. Metsäkävelyllä voi myös nuuhkia tuoksuja ja kuunnella lintujen laulua. Siksi metsäkävely rentouttaa … Lue lisää artikkelista
Siilit ovat taas liikkeellä Arki 04.05.2022 Kuuntele uutinen Siilit ovat taas liikkeellä Siili on harvinainen ja siksi rauhoitettu eläin. Siiliä ei saa ottaa lemmikiksi viedä toiseen paikkaan tai vahingoittaa. Siilit liikkuvat iltaisin ja öisin pihoilla. Ne etsivät maasta ruokaa, kuten hyönteisiä ja matoja ja hiiriä. Kesäkuussa siili voi saada jopa kuusi poikasta. Jos haluat auttaa siilejä, laita vettä … Lue lisää artikkelista
Huonekasvit tuovat hyvää mieltä Arki 20.04.2022 Kuuntele uutinen Huonekasvit tuovat hyvää mieltä Kukat ja kasvit kaunistavat kotia. Kukkien hoito on myös mukava harrastus. Peikonlehti ja pelargoni tykkäävät valoisasta paikasta. Peikonlehti kasvaa suureksi, ja sen lehtiä voi suihkutella. Peikonlehteä ei saa laittaa suuhun, se on myrkyllinen. Pelargonia voi kastella usein, mutta sitä ei saa suihkutella. Kesällä pelargoni voi olla … Lue lisää artikkelista
Maailmassa on myös paljon hyvää Arki 14.04.2022 Kuuntele uutinen Maailmassa on myös paljon hyvää Uutiset sodasta ja ihmisten hädästä ahdistavat meitä kaikkia. Vaikka nyt tapahtuu paljon pahaa, maailmassa on myös paljon hyvää tahtoa. Ihmiset eri puolilla maailmaa tahtovat auttaa Ukrainan pakolaisia. Kun pitää huolta itsestä, silloin voi olla avuksi myös toisille. Jos sinua ahdistaa, silloin on hyvä puhua jonkun … Lue lisää artikkelista
Valintoja ilmaston hyväksi Arki 14.04.2022 Kuuntele uutinen Valintoja ilmaston hyväksi Me voimme tehdä valintoja, jotka ovat hyviä ilmaston kannalta. Syö kasvisruokaa ja vain vähän lihaa. Vähennä lämpötilaa alle 20 asteeseen kotona. Laske vettä vain lyhyen aikaa esimerkiksi suihkussa. Sammuta valot ja sähkölaitteet, jos et tarvitse niitä. Kierrätä vaatteet ja tavarat, lajittele kodin jätteet. Osta vähemmän. Älä mene … Lue lisää artikkelista