Syynä oli hallituksen ydinvoimapäätös. Hallitus päätti, että Fennovoima-yrityksen lupaa ydinvoimalan rakentamiseksi saa muuttaa. Muutos tarkoittaa muun muassa sitä, että venäläinen yritys Rosatom voi tulla Fennovoiman suureksi omistajaksi.
Vihreät eivät hyväksyneet tätä. Siksi puolue erosi hallituksesta. Vihreät ei hyväksy ydinvoimaa muutenkaan.
Puolue epäilee, että Fennovoiman ydinvoimala lisää Suomen riippuvuutta Venäjästä ja venäläisestä energiasta. Suomessa eduskunta päättää hallituksen esityksestä, kuka saa rakentaa maahan ydinvoimaloita.
Pääministeri Alexander Stubb kehui, että vihreät olivat hyviä hallituskumppaneita. Hän toivoo, että hyvä ja reilu yhteistyö jatkuu tulevaisuudessa.
– Vihreiden ero hallituksesta tapahtui rakentavassa hengessä, Stubb kertoi.
Ero harmitti vihreiden puheenjohtajaa Ville Niinistöä. Hän oli hallituksen ympäristöministeri.
– On unelmatyö saada puolustaa tämän maan meriä, soita, metsiä ja eläimiä, Niinistö sanoi.
Hallitukseen jäi vielä neljä puoluetta. Niillä on niukka enemmistö eduskunnassa. Hallituksella on eduskunnassa 102 kansanedustajaa. Oppositiolla on 98 edustajaa. Siksi hallitus pystyy vielä jatkamaan työtään.
Kun hallitus aloitti, siinä oli mukana kuusi puoluetta. Vasemmistoliitto erosi viime keväänä. Hallituksessa jatkavat kokoomus, sosialidemokraatit, kristillisdemokraatit ja ruotsalainen kansanpuolue.