Vihreiden jäsenet äänestivät asiasta viime viikonloppuna. Puoluekokous äänesti niukasti sen puolesta, että kannabis tulee laillistaa Suomessa. Vihreät on ensimmäinen eduskuntapuolue, joka haluaa laillistaa kannabiksen.
Vihreät on sitä mieltä, että kannabiksen käyttö ja myynti täytyy sallia. Valtio saa kannabiksen myynnistä verovaroja.
Vihreiden puoluekokouksen päätös aiheutti suuren kohun. Kannabisasiaa on käsitelty sen jälkeen paljon julkisuudessa.
Suuret puolueet ovat laillistamista vastaan
Eduskunnan neljä suurinta puoluetta eivät ole samaa mieltä vihreiden kanssa. SDP ja keskusta eivät kannata kannabiksen laillistamista. SDP ja keskusta ovat vihreiden kanssa samassa hallituksessa.
Kokoomus ja perussuomalaiset ovat myös laillistamista vastaan. Kokoomus ja perussuomalaiset ovat oppositiossa.
Vasemmistoliitto on sitä mieltä, että kannabiksen käytöstä ei pitäisi rangaista ihmisiä. Vasemmistoliitto on hallituspuolue.
Kannabis on nykyisin laiton tuote Suomessa. Kannabis luokitellaan huumausaineeksi. Sen käytöstä, hallussapidosta ja myynnistä seuraa rangaistus.
Maria Ohisalo jatkaa puheenjohtajana
Maria Ohisalo jatkaa vihreiden puheenjohtajana. Vihreiden puoluekokous päätti asiasta viime lauantaina. Maria Ohisalo on 36-vuotias. Hän on myös Suomen sisäministeri.
Vihreät valitsi puoluekokouksessa kolme varapuheenjohtajaa. Vihreiden uudet varapuheenjohtajat ovat Iiris Suomela, Atte Harjanne ja Hanna Holopainen.
Maria Ohisalo jää äitiysvapaalle myöhemmin tänä syksynä. Vihreiden varapuheenjohtaja sijaistaa Ohisaloa puolueen puheenjohtajana ja ministerinä. Ohisalon sijainen ei ole vielä tiedossa.
Lähteet STT, Yle