Vera Stolt on nuori lupaus

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.12.2019

Porvoolainen Vera Stolt on kuuluu jo nyt Suomen taitoluistelun terävimpään kärkeen. Hän voi olla seuraava supertähti. Vera Stolt on vasta 17-vuotias, mutta hän taistelee täysillä aikuisten taitoluistelun EM-kisapaikasta.

Porvoolainen Vera Stolt on kuuluu jo nyt Suomen taitoluistelun terävimpään kärkeen. Hän voi olla seuraava supertähti. Vera Stolt on vasta 17-vuotias, mutta hän taistelee täysillä aikuisten taitoluistelun EM-kisapaikasta.

Taitoluistelun Euroopan mestaruuskilpailut järjestetään Itävallassa 20.–26. tammikuuta 2020. Sitä ennen ovat vuorossa kuitenkin taitoluistelun SM-kilpailut. SM-kilpailut järjestetään Vantaalla 13.–15. joulukuuta.

Vera Stolt harjoitteli viime kesänä kolme viikkoa Venäjän Sotšissa. Hän liittyi kuuluisan valmentajan Elena Buianovan tiimiin.

– Olin Venäjällä täysi ummikko, koska en puhu sanaakaan venäjän kieltä. Vain valmentajat puhuivat englantia. Olin vaikeuksissa jopa hotellin respassa.

Stoltin mukaan Venäjällä harjoiteltiin ahkerasti. Päivät olivat pitkiä.

– Keskityimme perusluisteluun. Sen lisäksi teimme hyppyjä ja ohjelmia. Toistoja oli paljon ja tempo oli kova. Venäjällä harjoitteluviikko oli jaettu toisella tavalla kuin Suomessa. Rankkojen harjoittelupäivien vastapainoksi saattoi olla vapaapäivä keskellä viikkoa.

Hypyt omia suosikkeja

Vera Stolt kertoo, että hän itse pitää eniten hypyistä ja niiden harjoittelusta.

– Minulla on vielä parannettavaa esiintymisessä. Kaipaan lisää varmuutta. Joskus minulle iskee epävarma olo, enkä pidä siitä. Muuten nautin hypyistä paljon, Stolt sanoo HS:n haastattelussa.

Stolt harjoittelee tavallisesti jäähallissa kaksi tuntia aamulla ennen koulua. Iltapäivällä hän harjoittelee vielä tunnin. Kaikkiaan Stolt harjoittelee jäällä kymmenen kertaa viikossa.

Lähteet Skating Finland, HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)