Venezuela suree Chávezia

Teksti: lähde STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 12.03.2013

Venezuelan taloudellinen tilanne on heikko, vaikka maassa on paljon öljyä.

Venezuelassa odotetaan uusia vaaleja. Presidentti Hugo Chávez menehtyi syöpään viime viikolla. Hänet haudattiin perjantaina.

58-vuotias Chávez oli voimakas ja mielipiteitä jakanut johtaja. Chávezista tuli Venezuelan presidentti vuonna 1999. Hän oli sosialisti, joka puhui köyhien puolesta. Venezuelan lasten kouluolot ja sosiaalihuolto ovat parantuneet. Toisaalta Venezuelan rikollisuus on pahentunut. Chávez onnistui suututtamaan värikkäillä puheillaan esimerkiksi Yhdysvallat.

Venezuelan talous on vaikeuksissa, vaikka maalla on runsasti öljyä. Chávezin tärkeimmät liittolaiset olivat Kuuban Castrot sekä Bolivian Evo Morales.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)