80-vuotias Linnéa Mynttinen on kotoisin Kirkkonummelta. Hänen on vaikea selviytyä yksin kotonaan, koska hänen jalkansa ovat huonossa kunnossa.
Siksi Linnéa Mynttinen otti yhteyttä Kirkkonummen vastaanottokeskukseen ja pyysi apua. Hän tutustui Ali Kamil al-Sammarnaieen, joka on turvapaikanhakija Irakista. Linnéa palkkasi hänet avustajakseen. He tulevat hyvin toimeen keskenään, ja molemmat ovat tyytyväisiä. Linnéa saa apua, ja Alilla on mielekästä tekemistä.
Pelko on turhaa Linnéa Mynttinen on ollut paljon julkisuudessa. Häntä on haastateltu sekä kotimaisissa että ulkomaisissa tiedotusvälineissä. Hän on osallistunut myös tv-keskusteluun, joka käsitteli rasismia ja pelkoja.
Linnéa ei pelkää pakolaisia. Hän toivoo, että muutkaan suomalaiset eivät pelkäisi heitä.
–Pakolaiset ovat ihmisiä, ja he haluavat tutustua meihin. Mielestäni ihmisten pitäisi ottaa yhteyttä vastaanottokeskuksiin ja kysyä, haluaisiko joku siellä auttaa, sanoo Linnéa Mynttinen Hufvudstadsbladet-lehdessä.
SPR perustelee palkitsemista sillä, että Mynttinen on ennakkoluuloton ja avarakatseinen. Hän auttaa maahanmuuttajaa oppimaan kieltä ja kotoutumaan Suomeen.
Lähteet HBL, HS