Pariisissa Ranskassa pidettiin vuonna 2015 suuri kokous, jonka aiheena oli ilmaston lämpeneminen. Siellä tehtiin ilmastosopimus.
Sopimuksen mukaan maat vähentävät kasvihuonekaasujen päästöjä niin, että ilmasto ei lämpene liikaa. Maapallon keskilämpötila ei saa nousta kahta astetta enempää.
Jos lämpötila nousee liikaa, se johtaa vakaviin muutoksiin kaikkialla maapallolla. Joissakin maissa voi olla niin kuuma, että niissä ei voi asua. Merivesi voi nousta niin, että jotkut pienet saaret uppoavat.
Ilmastosopimus astuu voimaan, kun ainakin 55 maata on vahvistanut sen. Tähän mennessä vain 25 maata on vahvistanut sopimuksen. Esimerkiksi EU-maat eivät ole vahvistaneet sopimusta.
Lisää maita mukaan Yhdysvallat ja Kiina vahvistivat ilmastosopimuksen syyskuun alussa. Yhdysvaltain presidentti Barack Obama ja Kiinan presidentti Xi Jinping tapasivat kokouksessa Kiinassa.
On tärkeää, että Yhdysvallat ja Kiina vahvistivat sopimuksen, koska ne päästävät 40 prosenttia kaikista hiilidioksidipäästöistä.
YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon on tyytyväinen, että USA ja Kiina hyväksyivät sopimuksen. Hän toivoo, että useammat maat hyväksyvät sopimuksen pian.
– Olen toiveikas. Ilmastosopimus astuu voimaan ehkä tämän vuoden loppuun mennessä, sanoi Ban.
Lähde MTV3
