Päivi Storgård on yksi Ruotsalaisen kansanpuolueen puheenjohtajista ja näkyvä poliitikko. Hän on julkaissut kirjan, jossa hän kertoo avoimesti mielenterveyden ongelmistaan. Ruotsin kielen Storgård oppi nuorena kesätöissä Ahvenanmaalla. Nykyisin hänet tunnetaan ruotsin kielen puolustajana.
Kirjasi Vaakalaudalla perustuu omiin kokemuksiisi. Kerro niistä.
– Kärsin vuosien ajan vakavasta masennuksesta. Lääkärit eivät osanneet antaa minulle oikeaa diagnoosia eli syytä sairauteen. Minulle annettiin jopa väärä lääkitys, ja tilani paheni. Seitsemän vuotta sitten sain lopulta oikean diagnoosin, minulla todettiin tuolloin kaksisuuntainen mielialahäiriö. Nyt lääkitys on kohdallaan ja voin oikein hyvin. Haluan kertoa tästä asiasta, koska kaikilla on oikeus voida hyvin. Toivon todella, että muut voisivat saada apua nopeammin kuin minä.
Kuinka sairaus näkyy sinussa?
– Nyt kun minulla on oikea lääkitys, voin useimmiten hyvin. Mutta jos sairastun, niin ensimmäinen vaihe on mania. Silloin en juuri syö enkä nuku. Teen kaikkea liikaa. Silloin elämä voi mennä sekaisin. Voin sotkea elämäni taloudellisesti ja riitaantua läheisteni kanssa. Sitä seuraa uupumus ja masennus. Silloin mikään ei tunnu miltään ja voin erittäin huonosti. Itken ja koen itseni arvottomaksi. Minusta tuntuu, etten ansaitse elää. Kun voi niin huonosti, niin ei ainakaan halua kuulla muilta, että sinun pitäisi vain ryhdistäytyä. Silloin tarvitaan lääkettä ja hoitoa. Se palauttaa takaisin elämään.
Miksi päätit liittyä RKP:hen, vaikka puhut äidinkielenäsi suomea?
– Minulle ei ole koskaan ollut olemassa pakkoruotsia. En ole kokenut pakoksi opetella toista kieltä, se on ollut ilo. Teen edelleen kielivirheitä, mutta en välitä siitä. Kaikki kielitaito edistää ihmisten välistä ymmärrystä. Kieli ei ole vain viestintää, se on myös kulttuuria. Siksi ihminen ymmärtää enemmän, kun hän oppii uusia kieliä.
Onko sinua arvosteltu poliittisen sitoutumisen takia?
– On. Työskentelen suomenruotsalaisten, mutta myös muiden vähemmistöjen puolesta. Kaikki eivät pidä siitä. Olen saanut vihapostia, ja minua on uhkailtu ja syytetty petturiksi. En välitä siitä. Juuri se tekee tästä työstä vielä tärkeämpää.
Storgård on Suomen Ruotsalaisen Kansanpuolueen ehdokas kevään eurovaaleissa.