Suomalaisten käsiin ilmestyi noin kymmenen vuotta sitten uusi soitin. Pieni, kitaran näköinen ukulele.
Ukulelen soittaminen on alussa hyvin helppoa, ja kelvollisen soittimen saa jo alle 50 eurolla. Siksi ukulele on noussut suosioon.
Helpointa on säestää ukulelella lauluja, jos soinnut ovat perussointuja. Melodioiden soittaminen vaatiikin jo pidemmän harjoittelun.
Ukulelen ääni on aika heikko, joten yhteissoitto niillä on suosittua. Soittimen etu on siinä, että sen kantaminen harjoituksiin ja keikalle on vaivatonta.
Peräisin Havaijilta
Ukulele kehitettiin Tyynen meren saarilla Havaijilla 1800-luvun lopulla. Havaijilta ukulele levisi muualle Yhdysvaltoihin.
Pian alettiin valmistaa halpoja muovisia ukuleleja, ja niitä myytiin satoja tuhansia. Pieni soitin nähtiin myös elokuvissa Marilyn Monroen ja Elvis Presleyn käsissä. Suomessa ukulele tunnettiin jo 1930-luvulla, mutta suosioon se on noussut vasta vuoden 2000 jälkeen.
Nykyisin Suomessa on useita ukuleleorkestereita, ja soittoa opetetaan kirjastoissa ja kansalaisopistoissa kautta maan. Soitin on myös käytössä lukuisissa kouluissa.
Ukuleleita on eri kokoisia. Yleisin on sopraanoukulele, jonka neljä kieltä viritetään lähes samalla tavoin kuin kitaran ylimmät kielet.
Eli jos osaa yhtään kitaran sointuja, on helppo aloittaa ukulelen soitto.n Teksti Hannu Virtanen

Joskus kitaran ja ukulelen soinnut menevät keskenään kuitenkin sekaisin. Mutta kunhan muistaa muutamat perussoinnut niin selviää hyvin pitkälle! 🙂