Uusi presidentti aloitti työt

Teksti: HV
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 13.03.2012

Suomen 12. presidentti on Sauli Niinistö. Juhlallinen vallanvaihto presidentti Tarja Halosen kanssa tapahtui 1. maaliskuuta.

Niinistö toimii presidenttinä seuraavat kuusi vuotta. Presidentin tärkein tehtävä on johtaa Suomen ulkopolitiikka yhteistyössä hallituksen kanssa.

Presidentillä on vastuuta varsinkin Suomen suhteista Venäjään. Niinistö onkin jo puhunut puhelimessa Venäjän uuden presidentin Vladimir Putinin kanssa. Puhelun aikana he sopivat, että he tapaavat lähiaikoina.

Euroopan unionin asioissa vastuuta on enemmän pääministerillä. Silti Euroopan talouden vaikea tilanne tuottaa varmasti huolia myös Niinistölle.

Lisäksi ympäristöpolitiikassa on edessä hyvin vaikeita kysymyksiä. Maapallon keskilämpötila nousee, ja se tuottaa suuria ongelmia eri puolille maapalloa. Lähivuodet ratkaisevat, onnistuvatko maailman johtajat hidastamaan lämpenemistä. Tavoite on, että uusi maailman- laajuinen ilmastosopimus allekirjoitetaan vuoteen 2015 mennessä. Suomen ylin edustaja näissä neuvotteluissa on presidentti Sauli Niinistö.

3 kommenttia artikkeliin ”Uusi presidentti aloitti työt”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)