Uspenskin katedraali on Tuomiokirkon ja Temppeliaukion kirkon ohella Helsingin tunnetuin kirkko.
Uspenskin nimi tulee slaavin kielen sanasta uspenie. Se merkitsee poisnukkumista. Katedraalin virallinen pitkä nimi onkin Jumalansynnyttäjän kuolonuneen nukkumisen katedraali.
Uspenskin katedraalin suunnitteli venäläinen arkkitehti Aleksei M. Gornostajev. Kirkkoa rakennettiin vuosina 1862–1868. Se otettiin käyttöön 25. lokakuuta vuonna 1868.
Katajanokan kalliolle suunniteltiin alunperin Venäjän keisarin palatsia.
Läntisen Euroopan suurin ortodoksikirkko
Uspenski on Pohjois- ja Länsi-Euroopan suurin ortodoksinen kirkko. Sen korkeus vielä korostuu, koska se sijaitsee kallion päällä. Kirkon suurimman kupolin huippu on 70 metriä merenpinnasta. Kupolikatto on 33 metrin korkuinen. Tämä ei ole sattuma. Arvioidaan, että Jeesus kuoli 33 vuoden ikäisenä.
Arkkitehtuuriltaan Uspenski on venäläis-bysanttilainen kirkko. Kirkkosali on avara. Salia hallitsee neljä komeaa pilaria. Kirkossa on 13 kullattua sipulinmuotoista kupolia. Kupolien määrä on sama kuin Kristuksen ja hänen kahdentoista opetuslapsensa lukumäärä. Kellotornin päällä on vielä yksi, neljästoista kupoli.
Uspenskin suurin aarre on Kozelštšanin Jumalanäiti-ikoni. Ikoni on peräisin Viipurista. Kirkon ikonostaasi eli alttarin ikoniseinä valmistettiin Pietarissa.
Ortodoksinen kirkko on toinen Suomen kirkkokunnista, jolla on virallinen asema. Toinen on evankelis-luterilainen kirkko. Suomen ortodoksinen kirkko on osa maailmanlaajuista ortodoksista kirkkoa. Suomen ortodoksisessa kirkossa on noin 60 000 jäsentä.
Uspenskin katedraali on suosittu turistikohde. Kirkossa käy joka vuosi puoli miljoonaa matkailijaa.
Uspenskin juhlavuosi huipentuu praasniekkaan eli temppelijuhlaan keskiviikkona 15. elokuuta. Juhlaviikko jatkuu 19.8. saakka. Uspenskissa on juhlaviikolla esitelmiä, luentoja, konsertteja, musiikkia, opastuksia ja jumalanpalveluksia.
En minä koskaan käynyt Katedraalissa… Kuitenkin, kaikein eniten meikäläista kiinnostaa nykytaidemuseo Kiasma…