Viime aikoina taistelut Venäjän- mielisten kapinallisten ja Ukrainan armeijan välillä ovat kiihtyneet. Yli 2 000 ihmistä on kuollut. Ukraina järjesti sunnuntaina sotilasparaatin itsenäisyyspäivänsä kunniaksi. Presidentti Petro Porošenko lupasi armeijalle lisärahaa yli kaksi miljardia euroa.
Viime viikolla tilanne Itä- Ukrainassa kärjistyi Venäjän toimien vuoksi. Venäjä lähetti Itä-Ukrainaan rekkasaattueen, joka Venäjän mukaan kuljetti hätäapua Itä-Ukrainan siviileille. Siviilien tilanne sota-alueella on erittäin vaikea.
Ukrainan johto ei halunnut päästää rekkasaattuetta maahan, mutta rekat ylittivät silti maiden rajan. Kansainvälinen avustusjärjestö Punainen Risti sanoutui irti avustussaattueesta. Nyt rekat ovat palanneet Venäjän puolelle.
Itä-Ukrainan kapinalliset järjestivät sunnuntaina oman paraatinsa, jossa he marssittivat vankeja Donetskin kaupungin halki. Silminnäkijöiden mukaan paraati oli nöyryyttävä. Katsojat heittelivät vankeja pulloilla ja roskilla. Vangit saattoivat olla sotavankeja. Geneven sopimuksen mukaan sotavankien nöyryytys on ihmisoikeusrikkomus.