Työttömiä on lähes puoli miljoonaa. Osa työttömistä on niin sanottuja piilotyöttömiä, jotka ovat tukityöllistettyjä ja työvoimakoulutuksessa. Työttömien työnhakijoiden määrä on kasvanut edelleen tänä vuonna. Suomi on poikkeuksellisen pitkässä taantumassa.
Oululainen Markus Ritvanen on tehnyt kymmeniä työpaikkahakemuksia. Työpaikkaa ei ole löytynyt.
– Olen hakenut kaikenlaisia töitä, myös muita kuin oman alan paikkoja. Työtilanne on surkea, 22-vuotias Ritvanen sanoo.
Ritvasella on paljon kohtalo- tovereita. Työttömyys iskee pahimmin juuri nuoriin ja eläkeikää lähestyviin. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomessa oli helmikuussa 46 000 alle 25-vuotiasta työtöntä.
Nuorisotyöttömyys on kasvanut melkein kaikissa maakunnissa. Vain Lappi ja Kainuu ovat onnistuneet vähentämään nuorten työttömyyttä. Uudellamaalla ja Pohjanmaalla tilanne on parempi.
Markus Ritvanen suunnittelee, että hän hankkii lisäkoulutusta.
– Kotona jouten olo tympäisee.
