Turvallisia pyöräilyretkiä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Liikenneturva / Nina Mönkkönen
Uutinen julkaistu: 25.03.2015

Kevät ja kesä tulevat vauhdilla. On aika ottaa polkupyörä varastosta ja hypätä satulaan.

Polkupyöräily on terveellistä liikuntaa. Pyörällä voi mennä vaikka töihin tai tehdä retkiä.

Pyöräilykypärää suositellaan, koska se vähentää pään vammoja onnettomuuksissa. Sen käyttö ei ole pakollista.

Kypärän käyttöpakosta on keskusteltu viime aikoina. Joidenkin asiantuntijoiden mukaan kypärän käyttöpakko vähentää pyöräilyä, koska kaikki eivät suostu käyttämään kypärää. Turvallisuus paranisi, jos olisi parempia pyöräteitä ja ihmiset noudattaisivat liikennesääntöjä.

Polkupyörät kiinnostavat varkaita. Pyörä kannattaa kiinnittää lukolla tukevaan pyörätelineeseen tai aitaan. Metalliputkesta tehdyt u-kirjaimen muotoiset lukot ovat kestävimpiä (kuvassa alla).

Vaijerilukot ovat heikompia. Niillä voi kuitenkin kiinnittää eturenkaan runkoon kiinni.

Paras pyörän säilytyspaikka on tietysti oma varasto, jossa on lukollinen ovi.

Lähteet Liikenneturva, Helsingin Sanomat

Yksi kommentti artikkeliin ”Turvallisia pyöräilyretkiä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)