Tulli ottaa avukseen koiria, jotka estävät uusien tautien leviämisen Suomeen.
Juuri nyt Suomen viranomaiset haluavat estää afrikkalaisen sikaruton leviämisen Suomeen. Tauti saattaa levitä ruuan, kuten makkaroiden ja maitotuotteiden kautta.
Labradorinnoutaja Rico koulutetaan tärkeään tehtävään. Ricosta tulee ruokakoira. Se etsii kiellettyjä ruokia matkustajien laukuista. Rico pääsee töihin Helsinki-Vantaan lentokentälle.
Afrikkalaista sikaruttoa ei ole vielä Suomessa tai muissa Pohjoismaissa. Tautia on kuitenkin jo monessa EU-maassa ja Aasiassa, esimerkiksi Kiinassa.
Jos tauti tulee Suomeen, se voi tarttua suomalaisiin sikoihin. Taudista tulisi pahoja ongelmia Suomen lihateollisuudelle. Tauti ei tartu ihmisiin.
Matkustajat eivät saa tuoda Suomeen ruokia, joita saadaan eläimistä. Sellaisia ovat liha ja maitotuotteet. Ne voivat levittää tautia. Kaikki eivät tiedä kiellosta tai sitten he eivät välitä siitä. Siksi Rico ja toinen ruokakoira Aino etsivät kiellettyjä ruokia. Rico pääsee aloittamaan työt ensi kesänä, kun se on koulutettu.
Lähteet STT, HBL
Ei Tulli kouluttaa ruokakoiran Tulli muistuttaa: vastuu matkatavaroista on aina matkailijalla
Jos ostat Euroopan Unionin ulkopuolelta esimerkiksi eläimen taljan, käsilaukun tai kosmetiikkaa, varmista ettei tuotetta ole tehty uhanalaisesta eläin- tai kasvilajista.
Tekijänoikeudet saattavat rajoittaa kuvan käyttöä. Lisätietoja
Aiheeseen liittyviä kuvia Joo