Kilauea on purkautunut viime viikkojen aikana useaan kertaan. Tulivuoren tuhkaa on levinnyt yli kolmen kilometrin korkeuteen. Purkaukset ovat aiheuttaneet myös maanjäristyksiä.
Kilauea on vanha tulivuori, joka on purkautunut hiljalleen jo kymmenien vuosien ajan. Toukokuun alussa Kilauea alkoi liikehtiä voimakkaasti. Tämän jälkeen tulivuorenpurkaus on aiheuttanut laajaa tuhoa. Tulivuori on tuhonnut kymmeniä rakennuksia ja tuhannet ihmiset ovat joutuneet pakenemaan. Myrkyllinen tuhkapilvi peittää osan Havaijin suuremmasta saaresta.
Erityisen vaarallista on niin sanottu laavasumu. Laavasumu syntyy, kun 1000-asteinen tulivuoren laava syöksyy meriveteen. Havaijilla olevia ihmisiä on varoitettu pysymään kaukana merivedestä.
Meteorologit eli säätieteilijät ovat kehottaneet etenkin sairauksista kärsiviä ihmisiä pysymään sisätiloissa. Havaijin ilma- ja meriliikennettä on varoitettu huonosta näkyvyydestä.
Havaiji on Yhdysvaltojen osavaltio pohjoisella Tyynellämerellä. Havaijisaarten pääkaupunki on Honolulu.

