Ainakin 350 ihmistä kuoli, kun trooppinen myrsky iski Kaakkois-Afrikkaan kaksi viikkoa sitten. Myrskyn mukana tuli sade, joka aiheutti suuria tulvia.
Vielä viime viikolla tuhannet ihmiset odottivat pelastamista. Monet olivat kiivenneet puihin tai katoille. Apua oli vaikea saada, koska tiet jäivät tulvan alle.
YK:n avustusjärjestö WFP sanoi, että Mosambikissa vähintään 600 000 ihmistä tarvitsee apua. Avun tarpeessa olevien ihmisten määrä nousee todennäköisesti lähes kahteen miljoonaan. Ihmiset tarvitsevat ruokaa, puhdasta vettä, lääkkeitä ja asuntoja. Myös Zimbabwe kärsii myrskyn tuhoista.
Sade loppui viime viikon lopulla. Vesi laskeutui osasta tulva-alueita. Ihmiset alkoivat korjata rikkoutuneita talojaan.
Buzi-joen alueella Mosambikissa tilanne on edelleen hyvin huono. Ihmisten kotien lisäksi kaikki viljelykasvit ovat tuhoutuneet. Siksi ruuasta on kova pula. Punainen Risti ja muut avustusjärjestöt lähettävät nyt apua Mosambikiin ja Zimbabween.
Lähde STT