Monet todistajat väittävät, että Trump kiristi kesällä Ukrainan presidenttiä. Trump pyysi presidentti Volodymyr Zelenskyltä, että Ukraina tutkii entisen varapresidentin Joe Bidenin toimia Ukrainassa. Bidenia ja hänen poikaansa epäillään lahjonnasta Ukrainassa. Todisteita lahjonnasta ei ole löytynyt.
Biden on todennäköisesti demokraattisen puolueen ehdokas seuraavissa presidentinvaaleissa. Hän on todennäköisesti Trumpin vastaehdokas vaaleissa. Epäilyn mukaan Trump toivoi, että Bidenin maine huononee, jos häntä epäillään lahjonnasta Ukrainassa.
Suurlähettiläs todisti Trumpia vastaan
Viime viikolla Yhdysvaltain EU-suurlähettiläs Gordon Sondland todisti virkarikostutkinnassa. Sondland sanoi, että presidentti Trump lykkäsi Ukrainan sotilasapua kesällä. Sondlandin mukaan lykkäyksen tarkoitus oli painostaa Ukrainaa, jotta Ukraina tutkii Bidenia.
Sondlandin todistus oli tähän asti raskain syytös Trumpia kohtaan. Virkarikosta tutkitaan Yhdysvaltain kongressissa eli eduskunnassa. Tutkintaa johtaa demokraattisen puolueen Adam Shiff.
Schiff sanoi viime viikolla, että Trump on mennyt paljon pidemmälle kuin presidentti Richard Nixon 1970-luvulla. Nixon erosi tehtävästään jo ennen kuin virkarikostutkinta alkoi. Nixonia epäiltiin salakuuntelusta.
On kuitenkin epätodennäköistä, että Trump joutuu syytteeseen. Siihen vaaditaan kahden kolmasosan enemmistö Yhdysvaltain senaatissa. Trumpin puolueella republikaaneilla on senaatissa enemmistö. Luultavasti suurin osa republikaaneista kannattaa Trumpia loppuun asti.
Lähde: STT