Vihreiden puheenjohtakisassa oli mukana kuusi ehdokasta. Touko Aalto voitti äänestyksen lopulta selvin lukemin. Emma Kari ja Maria Ohisalo olivat Aallon lisäksi suosituimmat puheenjohtajehdokkaat.
33-vuotias Aalto on kotoisin Jyväskylästä. Hän on syntynyt Savonlinnassa ja kasvanut Joensuussa. Hän pääsi eduskuntaan vuonna 2015. Aalto on opiskellut yhteiskuntatieteitä.
Vihreät vaihtoi puheenjohtajaa, koska Ville Niinistö johti puoluetta kuusi vuotta. Vihreät on rajannut puheenjohtakausien enimmäismääräksi kolme kautta ja kuusi vuotta. Niinistö haluaisi työskennellä tulevaisuudessa kansainvälisissä tehtävissä. Hän aikoo jatkaa kuitenkin toistaiseksi politiikassa.
Vihreät on nyt ennätyksellisen suosittu. Puolue menestyi kevään kuntavaaleissa erinomaisesti. Ville Niinistö oli myös todella suosittu puheenjohtaja.
