Tarja Halonen vieraili lukuhetkessä

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Markku Juusola
Uutinen julkaistu: 08.02.2018

Presidentti Tarja Halosen mielestä selkokieli on hyvä keino edistää maahanmuuttajien kotoutumista. Halonen vieraili torstaina Minä luen sinulle -lukuhetkessä Helander-kodissa Helsingin Vuosaaressa.

Halonen seuraa Ylen selkouutisia. Myös Selkosanomat on Haloselle tuttu. Hän on tutustunut Selkosanomiin joskus aiemmin.

Halonen sanoi lukuhetken aikana, että ääneen lukeminen on tärkeää. Se on vanha suomalainen tapa. Samalla ääneen lukeminen auttaa maahanmuuttajia oppimaan suomen kieltä, Halonen sanoi.

Halonen piti tärkeänä, että lukuhetkissä syntyy myös keskustelua maahanmuuttajien ja suomalaisten välille.

Keskustelua syntyikin, kun Farzam Faghihi luki Helander-kodin asukkaille iranilaista Kuninkaiden kirjaa. Faghihi on kotoisin Iranista. Kuninkaiden kirja kertoo tarinoita Iranin menneisyydestä. Faghihi halusi kertoa suomalaisille Iranista ja Iranin kulttuurista. Se on tärkeä asia Farzam Faghihille.

Tarja Halonen kuunteli Faghihia lukuhetkessä. Halonen kertoi, että ryhmässä syntyi keskustelua. Kuninkaiden kirja nimittäin muistuttaa Suomen kansalliseeposta Kalevalaa.

Faghihi luki myös Selkosanomia, vaikka hän ei ihan kaikkea tekstiä ymmärtänyt. Hän sanoi, että Selkosanomat voi olla hyvä apu suomen kielen opiskelussa.

Helander-kodin asukas Aarne Grönlund kuunteli Faghihia. Hän kehui, että Faghihi luki hyvin ja teksti kiinnosti.

– On hyvä, että Helander-kodissa on kansainvälisyyttä, sanoi Grönlund. Hän tottui työelämässä kansainvälisyyteen. Hän työskenteli ilmailualalla Aero Oy:ssa. Se oli lentoyhtiö Finnairin edeltäjä.

Helander-kodin lukuhetki oli osa Minä luen sinulle -kampanjaa. Siinä maahanmuuttajat lukevat ääneen iäkkäille ihmisille ja kehitysvammaisille. Helander-kodissa vieraili Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-ryhmä. He ovat nuoria turvapaikanhakijoita.

Iranilainen Bahman luki Selkosanomia Leea Haikariselle ja Taimi Kautolle (kuvassa keskellä). Samalla syntyi vilkasta keskustelua suomen kielen vaikeista piirteistä. Sellaisia ovat esimerkiksi sanojen taivutukset.
Iranilainen Bahman luki Selkosanomia Leea Haikariselle ja Taimi Kautolle (kuvassa keskellä). Samalla syntyi vilkasta keskustelua suomen kielen vaikeista piirteistä. Sellaisia ovat esimerkiksi sanojen taivutukset.
Rami Almithawi (vasemmalla) luki ääneen Selkosanomia. Almithawi ja Toini Luomajoki (kuvassa oikealla) keskustelivat lukuhetkessä perheistään ja matkoistaan.
Rami Almithawi (vasemmalla) luki ääneen Selkosanomia. Almithawi ja Toini Luomajoki (kuvassa oikealla) keskustelivat lukuhetkessä perheistään ja matkoistaan.

Yksi kommentti artikkeliin ”Tarja Halonen vieraili lukuhetkessä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)