Talouden kasvusta on puhuttu viime aikoina paljon. Antti Rinteen hallituksen tärkein tavoite on, että työllisyysaste nousee neljässä vuodessa 75 prosenttiin. Se tarkoittaa, että 75 prosenttia työikäisistä suomalaisista kävisi töissä. Työllisyysaste on nyt noin 72 prosenttia.
Tavoite on hallitukselle tärkeä. Mitä useampi suomalainen on töissä, sitä enemmän verotuloja kertyy valtiolle. Niillä rahoilla maksetaan sosiaaliturvaa tai rakennetaan teitä ja kouluja.
– Työllisten määrä kyllä kasvaa. Mutta kasvu on todella hidasta, sanoo ylijohtaja Mikko Spolander valtiovarainministeriöstä.
Näin vaisulla kasvuvauhdilla työpaikkoja ei synny tarpeeksi. Hallitus voi joutua leikkaamaan valtion menoja.
Lähde Yle
