Yhdysvallat ja Venäjä sopivat, että Syyriassa alkaa tulitauko tällä viikolla. Yhdysvaltain ulkoministeri John Kerry ja Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov sopivat asiasta viime perjantaina. Tulitauko tarkoittaa, että sodan osapuolet pitävät tauon taisteluissa.
Syyrian hallitus hyväksyi tulitauon.Kaikki hallituksen vastustajat eivät ole hyväksyneet tulitaukoa.
Yhdysvallat ja Venäjä tekevät yhteisiä ilmaiskuja terroristeja vastaan Syyriassa, jos tulitauko kestää viikon. Tarkoitus on hyökätä ääri-islamilaisia Isisiä ja al-Nusran rintamaa vastaan.
Kerry uskoo, että tulitauko johtaa neuvotteluihin, jotka lopettavat sodan Syyriassa. Kerry toivoo myös, että tulitauko helpottaa syyrialaisten kärsimyksiä.
Venäjä ja Yhdysvallat tukevat Syyriassa eri osapuolia. Venäjä tukee Syyrian presidenttiä Bashar al-Assadia. Yhdysvallat tukee al-Assadin vastustajia.
Syyrian sodassa on kuollut yli 290 000 ihmistä. Sota on johtanut vaikeaan pakolaisongelmaan Syyriassa, sen naapurimaissa ja Euroopassa.
Yhdysvallat ja Venäjä eivät pysty lopettamaan Syyrian sotaa, arvioi Lähi-idän tutkimuksen professori Hannu Juusola STT:lle.
Liian monta maata ja ryhmää on mukana sodassa. Al-Assadin pitäisi erota, jotta rauha syntyy. Siihen al-Assad ja hänen tukijansa eivät suostu. Juusola toivoo, että syyrialaiset siviilit saavat apua tulitauon aikana.
Lähde STT Teksti
