Suoraveloitus loppuu

Teksti: Selkosanomat
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.01.2014

Laskujen maksaminen suoraveloituksena päättyy helmikuun alussa.

Pankkien asiakkaiden pitäisi pystyä tästä eteenpäin hoitamaan raha-asiansa suoramaksuna tai verkkopankin e-laskuna. Suora- veloituksen korvaa e-lasku, joka veloittaa maksun asiakkaan tililtä.

Jos yritys ei muunna suora- veloitusta e-laskuksi tai suora- maksuksi, lasku tulee asiakkaalle paperisena postissa. Silloin asiakas joutuu maksamaan pankille laskutuskuluja. Alun perin muutosta mainostettiin sujuvana. Suoraveloitusta käyttävän asiakkaan on nyt syytä seurata tarkasti postiaan. Suoraveloituksen sijaan postin mukana saattaa nyt tulla paperinen lasku, joka pitää maksaa. Tämä johtuu siitä, että kaikki yritykset eivät ota käyttöön kallista e-laskua tai suoramaksua.

Suoraveloitusta ovat käyttäneet erityisen paljon ikäihmiset ja erityisryhmät. Suoraveloitus on toiminut hyvin. Monien mielestä järjestelmä lopetettiin tarpeettoman EU-asetuksen vuoksi.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)