Tilastokeskus julkaisi viime viikolla arvion, jonka mukaan Suomen väkiluku pienenee aiempaa nopeammin ja enemmän.Suomen väkiluku alkaa pienentyä 12 vuoden kuluttua vuonna 2031.
Arvio tehtiin sen perusteella, että suomalaisten syntyvyys pysyy nykyisellä tasolla. 15 vuoden kuluttua syntyvyys ei enää lisää väkilukua missään maakunnassa. Ihmisiä kuolee silloin enemmän kuin syntyy. Suomen väkiluku alkaa kasvaa ainoastaan, jos maahanmuutto lisääntyy merkittävästi.
Syntyvyys on laskenut myös muissa Pohjoismaissa ja Euroopassa. Muutos on kuitenkin suurempi ja nopeampi Suomessa.
Suomessa nainen synnyttää keskimäärin 1,35 lasta. Se johtaa siihen, että väestömäärä alkaa laskea. Vuonna 2010 Suomessa syntyi 61 000 lasta. Vuonna 2018 lapsia syntyi 47 600. Kahdeksan vuoden aikana syntyvyys laski siis 13 400 lapsella.
Ikärakenne on ongelma
– Väkiluku voi olla suuri tai pieni. Se ei ole ongelma. Ikärakenne on sen sijaan ongelma. Jos nuoria on koko ajan vähemmän kuin vanhuksia, yhteiskunta joutuu vaikeuksiin. Työssäkäyviä ja veroja maksavia ihmisiä on koko ajan vähemmän, Markus Rapo Tilastokeskuksesta sanoo.
Syitä syntyvyyden laskuun ei tiedetä. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Esa Iivonen sanoo, että syitä on monia. Yksi syy on epävarma maailmantilanne. Monet pohtivat sitä, haluavatko he saada lapsia näin epävakaaseen maailmaan.
Monet nuoret haluavat keskittyä kouluun ja opiskeluihin. Osa on jopa uupuneita ja masentuneita. Lasten tekemiseen ei välttämättä tule oikeaa hetkeä.n
Lähteet HS, MTV3
Se on totta, että veroja maksavia ihmisiä on koko ajan vähemmän, niinkuin Anne Berner ja suurinpiirtein kaikki suuryhtiöiden johtajat ja talouspomot.
Mahtava
Minun mielestäni syynä on se että päovähoitomaksut ovat niin kalliit. Minun tulot ovat pysyneet 3 vuoden aikana aivan samana mutta päivähoitomaksut nousseet 200 eurolla. Mitä järkeä tällaisessa on? Minä en tiedä miksi he laskenut minun palka 1000€enemman ?