Paperi- ja sellutehtaat käynnistyivät alkuviikosta, kun työntekijät palasivat töihin. Paperitehtaiden lakko kesti pari viikkoa.
Lakko loppui, kun työntekijöiden ja työnantajien järjestöt hyväksyivät uuden työehtosopimuksen. Uudessa työehtosopimuksessa ei ole enää kiky-tunteja.
Työntekijöiden ammattiliitot haluavat eroon niin sanotuista kiky-tunneista. Juha Sipilän hallitus pidensi palkansaajien työaikaa kiky-sopimuksella, jotta Suomen kilpailukyky paranisi. Lisätunneista ei makseta työntekijöille lisää palkkaa.
Uusia lakkoja tulossa
Uusia lakkoja on kuitenkin tulossa. Palvelualojen ammatti- liitto Pam uhkaa laajoilla lakoilla kaupan alalla. Lakot alkavat tiistaina 18. helmikuuta.
Lakkoon osallistuu 50 000 työntekijää. S-ryhmän Prisma-tavaratalot ja K-ryhmän Citymarketit menevät kiinni kahdeksi päiväksi.
Jos lakot toteutuvat, ne vaikuttavat arkeen monella tavalla. Jotkin tavarat saattavat loppua kauppojen hyllyiltä.
Lähteet STT, Yle
