Oululaiset Minna Paarma ja Eetu Pikkarainen ovat innostuneet retkeilystä lähiluonnossa. He ovat perustaneet Facebook-sivun ja blogin, joiden nimi on Lähiluonto haltuun. Niissä he kertovat erilaisista retkistä, joilla he ovat käyneet. Minna ja Eetu haluavat, että kaikki löytävät hyviä luontopaikkoja läheltä.
– Joissakin paikoissa on myös paljon ruuhkaa. Haluamme neuvoa ihmisiä, että he löytävät hyville paikoille, Minna kertoo.
Miksi lähiluontoon?
Matkustamiseen menee vain vähän aikaa, kun retkeilee lähellä. Retkellä ehtii käydä vaikka arki-iltana päivän töiden jälkeen.
Liikennesaasteita ei synny, jos retkelle menee kävellen tai pyörällä. Myös rahaa säästyy. Lähellä retkeilystä saa samat hyödyt terveydelle kuin kauempanakin retkeillessä. On tutkittu, että kun liikkuu luonnossa, stressitaso laskee.
Missä lähiluontoa on?
Mistä retkipaikkoja voi etsiä? Esimerkiksi luonnon- suojeluyhdistykset järjestävät retkiä. Myös kuntien nettisivuilta löytää tietoa retkipaikoista.
– Sitten tietenkin voi tutkia karttoja. Mekin vain etsimme kartoista polkuja, Minna kertoo.
Vinkkejä voi saada myös sanomalehdistä tai muilta ihmisiltä.
– Koiranulkoiluttajat tekevät myös polkuja, jotka menevät usein aika mukaviin paikkoihin, Eetu lisää.
Muista nämä vinkit
Jos et tunne maastoa, niin varaudu siihen, että kengät voivat kastua, vinkkaa Eetu.
Myös puhelin ja kartta kannattaa ottaa mukaan.
– Tärkeää on myös ottaa hyvät eväät mukaan. Koskaan ei tiedä, miten pitkän matkan retkellä innostuu kävelemään, Minna vinkkaa.
Juttu on julkaistu Selkosanomissa syksyllä 2019.

Minä ajatellun metsässä se on hyvää, koska voi tehdä kaikki.
Se on hyvää voi grillipannuun ja nukuin teltassa.
Rauhallinen ja sisti paika voi keskustella.
Muitä ihmisen kanssa jos sinä halut voi ottaa evät mukana, koska siellä ei voi ostaa mitään.
Minun mieli metsässä oli kivää.
Metsä on ollut aina tärkeä ihmiselle, pieni metsänretki voi olla paljon hyötyä, hyvät tuoksut ja luonolliset äänet rauhoittaa je tekee hyvää ,myös lisää mielikuvitusta ja luovuutta.