Jääkiekon ystävien jännitys tiivistyy. SM-liigan play-off -pelit alkoivat viime viikolla. Suomen paras kiekkojoukkue selviää noin kuukauden kuluttua.
Voittaako Kärpät SM-liigan tänäkin vuonna, Raimo Helminen?
– Kärpät on selvä suosikki. Toisaalta sen ote voi herpaantua, kun ei ole pitkään aikaan ollut tärkeitä pelejä. On ihme, jos ei tule yllätyksiä!
Sinut valittiin kaikkien aikojen Kiekkoleijonaksi yleisöäänestyksessä vuonna 2009. Miltä se tuntui?
– Se tuntui tietenkin kivalta. Minut valittiin varmaan siksi, että pelasin niin paljon maaotteluita.
Mitkä olivat pelaajaurasi makeimpia voittoja?
– Vuoden 1995 maailmanmestaruus tuntuu ainakin jälkikäteen parhaalta. Sitä pitää arvostaa, koska hävisimme sitä ennen loppuotteluissa Ruotsille vuonna 1992 ja Kanadalle vuonna 1994. Kotimaassa hienoin saavutus oli Tampereen Ilveksen mestaruus vuonna 1985.
Entä karvaimmat tappiot?
– Niukat häviöt harmittivat todella. Sellainen oli MM-loppuottelun tappio Kanadalle vuonna 1994. 1990-luvun lopulla hävisimme loppuotteluita niukasti Tšekille ja Ruotsille.
Miltä Suomen jääkiekkoilun tulevaisuus näyttää?
– Se näyttää hyvältä. Tosin muut harrastukset vievät nuorten aikaa. Kaikki lahjakkaat nuoret pelaajat eivät harjoittele tarpeeksi. Seurat voisivat järjestää jääkiekkotapahtumia, joissa pelaajille kertyy lisää harjoittelutunteja.
– Ruotsin juniorivalmennus on myös Suomea edellä. NHL:ssä pelaa paljon enemmän nuoria ruotsalaisia kuin suomalaisia.
Ketkä ovat tulevaisuuden tähtipelaajia?
– Ensimmäisinä tulevat mieleen Kärppien Jesse Puljujärvi ja Sebastian Aho sekä TPS:n Mikko Rantanen ja Ilveksen Roope Hintz. He pelaavat jo hyvin nuorina SM-liigassa ja nuorten maajoukkueissa.
Onko nuorten jääkiekkoharrastus liian kallista?
– Alkuvaiheessa se ei ole kalliimpaa kuin muissakaan lajeissa. Kun joukkue pelaa sarjassa, tulee ottelumatkoista lisää kuluja.
Kuinka hyvistä pelaajista syntyy menestyvä joukkue?
– Pelaajien pitää sitoutua yhdessä tekemiseen. Myös valmentajan rooli on tärkeä. Vuoden 1995 MM-turnauksessa päävalmentaja Curt Lindström sai porukan pelaamaan hienosti yhteen.
– Esimerkiksi MM-kisoissa heikompikin joukkue voi yllättää, koska turnaus on niin lyhyt. Siinä juuri on pallopelien oveluus.
Miksi joistakin tamperelaisista tulee Ilveksen kannattajia ja toisista Tapparan kannattajia?
– Siihen ei ole kunnon selitystä. Ystäväpiiri ja kodin perinne vievät mukanaan. Menin itse Ilvekseen, koska siellä oli kavereitani.
Mitä teet nykyään työksesi?
– Johdan ääni- ja valaistusalan yritystä Tampereella. Valmennushommia ei juuri nyt ole tiedossa. Ne kyllä kiinnostavat. En aio jättää jääkiekkoharrastusta. Pelaan 1–2 kertaa viikossa Pyynikin Haukoissa. Se on Ilveksen ikämiesporukka.
Mistä lempinimesi Raipe tulee?
– Se on ollut minulla niin kauan, ettei kukaan enää muista, mistä se on tullut.
