Muissa Pohjoismaissa hoitoajat ovat vielä lyhyempiä. Ihmiset siis kotiutetaan nopeammin. Suomen sairaalahoito maksaa miljardi euroa enemmän kuin muissa Pohjoismaissa. Tämä johtuu osaksi siitä, että Suomessa pitkäaikaispotilaita hoidetaan edelleen sairaaloiden vuodeosastoilla.
Forssassa vanhoja ihmisiä ei makuuteta enää vuodeosastolla. Forssassa pitkäaikaishoidon osastot lopetettiin jo kolme vuotta sitten. Vanhukset siirrettiin tehostetun palveluasumiseen ja yksityisiin hoivakoteihin. Lääkkeiden määrää on samalla vähennetty ja toimintaa lisätty. Forssan kokemukset ovat hyviä. Myös säästöjä on syntynyt.
Forssassa vuodeosasto muutettiin kuntoutumiskeskukseksi. Aivoinfarktipotilaan kuntoutus- jakso kestää pari kuukautta. Sen jälkeen hänet lähetetään takaisin kotiin.
Aalto-yliopiston professori Erkki Vauramo pitää Forssan mallia hyvänä. Vauramon mukaan Forssasta pitäisi ottaa mallia muuallakin Suomessa.
– Keski-Euroopassa nämä järjestelmät purettiin jo 1970-luvulla, Vauramo sanoi Kymmenen uutisissa.
