Sri Lankassa tehtiin pääsiäissunnuntaina laaja terrori-isku. Srilankalaiset itsemurhapommittajat iskivät kahdeksaan eri kohteeseen pääkaupungissa Colombossa, Negombossa ja Batticaloassa. Pommittajat hyökkäsivät katolisiin kirkkoihin ja hienoihin hotelleihin. Iskut tehtiin melkein samaan aikaan.
Iskujen tekijöiksi epäillään ääri-islamilaisia terroristeja. Terroristijärjestö Isis ilmoitti tiistaina, että se on iskun tekijä. Väitettä ei ole todistettu.
Iskuissa kuoli yli 350 ihmistä. 500 ihmistä loukkaantui. Pääosa kuolleista on srilankalaisia. Kuolleiden joukossa oli paljon lapsia ja länsimaalaisia turisteja. Uhrien joukossa ei ole suomalaisia. Poliisi on pidättänyt noin 25 ihmistä.
Uusia levottomuuksia pelätään
Sri Lankassa vietettiin kansallista surupäivää tiistaina. Sri Lankassa pelätään nyt, että levottomuudet lisääntyvät. Iskujen kohteet eli katoliset kirkot ja loistohotellit olivat tarkkaan harkittuja kohteita. Iskut vahingoittavat Sri lankan matkailuteollisuutta vakavasti. Tämä oli luultavasti myös tekijöiden tavoite.
Sri Lanka sijaitsee Etelä-Aasiassa Intian mantereen eteläpuolella. Valtaosa Sri Lankan väestöstä on uskonnoltaan buddhalaisia. Hindulaisia tamileja on 18 prosenttia. Kristittyjä on kuusi prosenttia. Suurin osa kristityistä on katolilaisia. Muslimeita on seitsemän prosenttia.
Lähteet Yle, STT, IS
(Muokattu 24.4.2019.)
