Sote kaatui, ja hallitus erosi

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 14.03.2019

Sote-uudistus ei syntynyt vieläkään. Siksi pääministeri Juha Sipilä ilmoitti, että hallitus eroaa.

Viime viikon perjantai oli jännittävä päivä Suomen politiikassa. Eduskunta totesi, että se ei ehdi käsitellä sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistusta eli sotea ennen seuraavia vaaleja.

– Se on minulle valtava pettymys, sanoi pääministeri Juha Sipilä. Samalla hän ilmoitti, että hallitus eroaa.

Sipilä on luvannut, että hän leikkaa partansa, kun sote valmistuu. Lauantaina Sipilä leikkasi partansa.

Hallitus on vaaleihin asti toimitusministeristö. Se tarkoittaa, että hallitus hoitaa tärkeimmät asiat, mutta ei tee enää uusia esityksiä eduskunnalle.

Ero oli yllätys

Hallituksen ero oli Sipilän oma päätös. Ero oli yllätys, koska vaalit ovat pian, ja hallitus vaihtuu joka tapauksessa kohta.

Uusi eduskunta valitaan 14. huhtikuuta. Hallitusneuvottelut alkavat sen jälkeen. Suurimman puolueen puheenjohtaja yrittää muodostaa hallituksen ensin. Nyt näyttää siltä, että kesällä Suomessa on hallitus, jonka pääministeri on SDP:n Antti Rinne. Viime aikojen mielipidetiedustelujen mukaan SDP on selvästi suurin puolue.

Lähteet Yle, Ilta-Sanomat

2 kommenttia artikkeliin ”Sote kaatui, ja hallitus erosi”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)