HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Soinin lausuntoja arvosteltiin – Selkosanomat

Soinin lausuntoja arvosteltiin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 01.07.2016

Ulkoministeri Timo Soinin lausunnot mahdollisesta Suomen EU-kansanäänestyksestä ovat herättäneet hämmennystä.

Britannia päätti kansanäänestyksessä viime viikolla, että se eroaa Euroopan unionista. Sen jälkeen myös Suomessa on virinnyt keskustelu siitä, järjestetäänkö Suomessakin kansanäänestys EU:n jäsenyydestä.

Erityisesti ulkoministeri Timo Soinin lausunnot ovat herättäneet ihmetystä. Hän joutui kovan arvostelun kohteeksi, kun hän kävi Britanniassa tällä viikolla. Soini sanoi Britanniassa tv-haastattelussa, että Suomessa käydään kovaäänistä keskustelua EU-kansanäänestyksestä.

‑ Tämä keskustelu on vastuutonta. Se voi vaarantaa Suomen talouskasvun, sanoi valtiovarainministeri Petteri Orpo Ylen haastattelussa. Orpon mielestä ulkoministerin pitää edustaa hallituksen linjaa. Orpo on kokoomuksen puheenjohtaja. Kokoomus suhtautuu myönteisesti Euroopan unionin jäsenyyteen.

Ulkoministeri Timo Soini on perussuomalaisten puheenjohtaja. Puolue suhtautuu kielteisesti Euroopan unioniin. Muutamat perussuomalaiset poliitikot ovat vaatineet, että myös Suomi järjestää kansanäänestyksen EU:n jäsenyydestä.

Myös SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne arvostelee Soinia.

‑ Soinilta menevät sotkuun puolueen puheenjohtajan ja ulkoministerin tehtävät, sanoo Rinne.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)