Sara Francis on 17-vuotias pikajuoksija Savosta. Francis kilpailee 100 ja 200 metrin pikamatkoilla. Hän on edustanut Suomea nuorten EM-kisoissa. Vuonna 2017 Francis pääsi EM-kisoissa 100 metrin juoksun välieriin. Francis voitti viime vuonna nuorten Ruotsi-ottelun 200 metrin kilpailun.
Sara Francis on toisen polven urheilija. Hänen isänsä on Chris Francis. Isä muutti Englannista Savoon 1980-luvulla. Isä oli ammattijalkapalloilija. Myös Sara-tytär pelasi aluksi jalkapalloa, kunnes hän vaihtoi lajinsa juoksuun. Sara alkoi juosta kilpaa vasta kolme vuotta sitten.
– Se päätös oli vaikea. Tykkään pelata jalkapalloa. Kahden lajin harjoitukset olivat kuitenkin liikaa. Se oli liian raskasta, sara Francis kertoo Helsingin Sanomien haastattelussa.
Viime kesänä Sara juoksi oman ennätyksensä 100 metrillä. Ennätys on 11,83 sekuntia. Sara on myös 100 metrin ja 200 metrin 17-vuotiaiden Suomen mestari.
Suomen seitsemänneksi nopein nainen
Aikuisten tilastoissa Sara Francis on jo Suomen seitsemänneksi nopein nainen.
Sara Francisin esikuva on Usain Bolt, joka lopetti uransa viime vuonna. Francisin päätavoite on tänä vuonna 19-vuotiaiden MM-kilpailut. Tampereen nuorten MM-kisat järjestetään 10.–15. heinäkuuta.
Sara Francis opiskelee Iisalmessa Savon ammattiopistossa. Hänestä tulee merkonomi.
Lähde HS
