Sademetsä palaa Amazonin alueella

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.08.2019

Valtavat metsäpalot tuhoavat Amazonin sademetsää Etelä-Amerikassa.

Brasilian presidentti Jair Bolsonaro lupasi lähettää sotilaita sammuttamaan sademetsää. Puolustusministeri Fernando Azevedon mukaan paikalle lähetetään peräti 44 000 sotilasta.

Presidentti Bolsonaro vakuutti, että Brasilian hallitus suhtautuu tilanteeseen vakavasti. Presidentin mukaan palot ovat lisääntyneet, koska sää on kuuma ja kuiva.

Bolsonaro syytti aiemmin jopa ympäristöjärjestöjä palojen sytyttämisestä. Osa paloista on tahallaan sytytettyjä. Brasilialaiset polttavat sademetsää, jotta saisivat lisää laidunmaata nautakarjalle ja soijan viljelyyn. Brasilia tunnetaan laadukkaasta pihvilihasta, jota viedään paljon ulkomaille.

Viime viikolla uutisoitiin, että paloissa tuhoutuu kolmen jalkapallokentän verran metsää jokainen minuutti. Jopa koko sademetsä on vaarassa tuhoutua.

Sademetsää palaa tällä hetkellä Brasilian lisäksi myös Paraguayssa ja Argentiinassa. Useat maat ovat tarjonneet Brasilialle apua metsäpalojen sammuttamiseen.

Amazonin sademetsää kutsutaan maailman keuhkoiksi. Jos sademetsä tuhoutuu, myös ilmastonmuutos nopeutuu. Amazonin sademetsä tuottaa jopa 20 prosenttia koko maapallon hapesta. Sademetsä on myös miljoonan alkuperäisasukkaan koti.

Lähteet STT, IS, Yle

Yksi kommentti artikkeliin ”Sademetsä palaa Amazonin alueella”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)