Saamelaisten kansallispäivää ja yhteistyötä juhlittiin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.02.2017

Saamelaiset juhlivat 6. helmikuuta kansallispäivää ja saamelaisten yhteistyötä.

Suomessa saamelaisten kansallispäivää on vietetty vuodesta 2004. Tänä vuonna juhlittiin myös kokousta, joka pidettiin tasan sata vuotta sitten Trondheimissa Norjassa. Siellä alkoi Pohjoismaiden ja Venäjän saamelaisten yhteistyö.

Suomi ei ole vieläkään saattanut voimaan kansainvälistä sopimusta, joka turvaa saamelaisten yhdenvertaisen kohtelun.

Monet muutkin saamelaisten oikeuksiin liittyvät asiat ovat kesken. Suomessa ei ole päästy sopuun siitä, ketkä omistavat maat saamelaisten alueella. Sopua ei ole myöskään siitä, ketkä ovat saamelaisia.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)