Punkki on pieni, mutta sitäkin vaarallisempi eläin. Punkit levittävät puutiaisaivokuumetta ja borrelioosia. Molempien tautien ehkäisyssä on tärkeää suojaava pukeutuminen. Myös rokotteet auttavat.
– Jos punkki on pitkään kiinni ihossa, on todennäköisempää saada tartunta. Jos punkin poistaa iholta alle vuorokaudessa sen kiinnittäytymisen jälkeen, on tuskin saanut tartuntaa. Borrelioosia voidaan hoitaa antibiooteilla, erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta sanoo.
Punkit viihtyvät kosteissa pensaikoissa ja heinikoissa. Suurin riski joutua punkin puremaksi on keskellä kesää, kesäkuun ja elokuun välillä. Punkki eli puutiainen ei ole pelkästään rannikkoalueiden riesa. Sen levinneisyysalue ulottuu koko ajan pohjoisemmaksi.
Tänä keväänä Suomesta on löydetty puutiaisaivokuumeen vakavampaa lajia. Sen oireet ovat rajuja nivel- ja hermokipuja.
– Puutiaisaivokuumetta vastaan voi hakea rokotteen. Borrelioosiin rokotetta ei ole. Myös perheen lemmikkieläimet kannattaa tarkastaa päivittäin. Punkit saattavat hypätä eläimen iholta ihmiseen, Halonen muistuttaa.
Punkkien puremaa ei kannata pelätä liikaa. Vain viideosa punkeista kantaa borreliabakteeria. Jos punkki puree sinua, kannattaa puremakohtaa kuitenkin tarkkailla useamman viikon ajan. Jos ihossa näkyy ihottumaa vielä viikon jälkeen puremasta, kannattaa mennä lääkäriin.
Jos liikut kesällä luonnossa, erityisesti Turun saaristossa ja Ahvenanmaalla, käytä pitkälahkeisia housuja ja kumisaappaita. Punkkipinsetit kannattaa hankkia mökille. Niillä punkin saa ihosta kokonaan pois.
Puutiaisaivokuumetta esiintyy rannikkoseutujen lisäksi Kaakkois-Suomessa, Baltian maissa, Sveitsissä ja Etelä-Saksassa.
