YK:n rasisminvastaista päivää vietetään 21. maaliskuuta ympäri maailmaa. YK päätti vuonna 1966, että silloin vietetään yhteistä teemapäivää.
Mitä rasismi on?
Rasismi on jonkin ihmisen tai ihmisryhmän pitämistä alempiarvoisena kuin muut ihmiset. Syynä voi olla esimerkiksi ihmisen ihonväri, kansalaisuus, syntyperä, uskonto tai kieli.
Rasismi on syrjintää. Se on kielletty Suomen laissa. Lain mukaan kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia. Heitä tulee kohdella tasa-arvoisina.
Jokainen voi toimia rasismia vastaan
Suomen Punainen Risti toivoo, että jokainen ihminen toimii rasismia vastaan omassa arjessa. Asiaan voi puuttua esimerkiksi, jos toinen ihminen nimittelee maahanmuuttajaa ihonvärin takia. Voit myös tutustua maahanmuuttajaan, joka asuu naapurissa.
Suomen Punainen Risti järjestää Facebookissa kampanjan, jonka nimi on #minäpäätän. Kampanjassa ihmiset kertovat Facebookissa, mitä he tekevät, jotta Suomessa ei ole rasismia.
Voit lukea lisää rasisminvastaisen viikon tapahtumista täältä:
