Ranskassa on mellakoita ja mielenosoituksia

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 04.12.2018

Ranskan mellakat ovat muuttuneet väkivaltaisiksi. Presidentti Emmanuel Macron kutsui sunnuntaina hallituksen ministerit hätäkokoukseen.

Ranskan presidentti Emmanuel Macron sanoi marraskuussa, että dieselveroa korotetaan. Macronin mukaan Ranskasta tulee tällä tavalla ympäristöystävällisempi maa.

Ranskalaisten mielestä presidentti Macron ei ymmärrä, kuinka tavalliset ihmiset elävät. Kymmenet tuhannet ihmiset ovat osoittaneet mieltään Macronia ja hänen talouspolitiikkaansa vastaan.

Mielenosoitukset ovat olleet väkivaltaisia. Lauantain mellakoissa loukkaantui 133 ihmistä. Poliisi pidätti 410 henkilöä.

Presidentti lupasi, että dieselveroa tarkistetaan. Macronin suosio on nyt ennätyksellisen alhainen. Vain yksi neljästä ranskalaisesta kannattaa häntä.

Lähteet Metro, Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)