Esite kertoo esimerkiksi, miten äänestät ennakkoon ja miten äänestät vaalipäivänä. Esite kertoo myös, miten saat apua äänestämiseen ja miten voit äänestää kotona.
Valtaa on, mutta pitää neuvotella
Suomalaiset valitsevat uuden presidentin ensi tammikuussa. Suomen tasavallan presidentillä on paljon valtaa.
Monissa asioissa hänen täytyy kuitenkin neuvotella eduskunnan ja hallituksen kanssa. Presidentti johtaa Suomen ulkopolitiikkaa yhdessä valtioneuvoston eli hallituksen kanssa. Pääministeri ja ulkoministeri hoitavat usein suhteita Euroopan unioniin. Presidentti hoitaa suhteita muihin maihin, varsinkin suurvaltoihin kuten Yhdysvaltoihin, Kiinaan ja Venäjään.
Presidentillä on tärkeä rooli, kun eduskuntavaalien jälkeen muodostetaan uusi hallitus. Presidentti neuvottelee ensin eduskuntaryhmien kanssa. Hän ilmoittaa sen jälkeen ehdokkaan pääministeriksi. Pääministeri muodostaa hallituksen.
Presidentti on armeijan ylipäällikkö. Hän päättää sodasta ja rauhasta. Siitäkin hänen täytyy neuvotella eduskunnan kanssa.
Lisäksi presidentti nimittää monia tärkeitä virkamiehiä.
