Mattila tuli ministeriksi Hanna Mäntylän tilalle. Mäntylä luopui sosiaali- ja terveysministerin tehtävästä. Mäntylä sanoo, että hänen perheensä tarvitsee häntä nyt enemmän.
Pirkko Mattila on syntynyt Yli-Iissä. Hän asuu Muhoksella. Hän on työskennellyt sairaanhoitajana ja opettajana. Hän on ollut kansanedustajana viisi vuotta. Mattila osaa viittomakieltä, koska hänen äitinsä oli kuuro.
Mattila sanoo, että tärkeintä uudessa työssä on sote-uudistus. Kyse on siitä, miten sosiaali- ja terveyspalvelut järjestetään Suomessa tulevaisuudessa.
Ministerinä Mattilan täytyy ottaa kantaa leikkauksiin. Esimerkiksi lääkekorvauksia aiotaan leikata 134 miljoonalla eurolla.
– Toivon, että meillä on pohjoismainen hyvinvointivaltio myös tulevaisuudessa, sanoo Mattila Helsingin Sanomissa.